Kol mažylis dar tik stovi eilėje į darželį, dažnas tėvų nesidomi nei ugdymo programa, nei pedagogų kompetencija. Tačiau vos vaikas praveria darželio duris neretai pasipila ne tik klausimai, bet ir reikalavimai. Ir visus juos tenka išklausyti grupės auklėtojai. Bet ar už viską ji privalo atsakyti?
Konsultuoja socialinių mokslų daktarė edukologė Austėja Landsbergienė.
Kaip ir kiekvienas įstaigos darbuotojas, darželio auklėtoja taip pat turi pareigybės aprašymą, kuriame išdėstyti punktai neturi prieštarauti LR darbo kodeksui ir su pedagogo darbu susijusiems teisės aktams. Vadinasi, kiekvienoje ugdymo įstaigoje, atsižvelgiant į jos poreikius, jis gali būti kitoks. Žinoma, yra reikalavimų, kurie privalomi visiems darželiams, pavyzdžiui, pedagogo išsilavinimas, darželinukų ugdymas, saugumas. Tačiau kai kuriuos dalykus, įtraukiant ir buitinius, kiekviena ugdymo įstaiga turi teisę keisti. Todėl norėdami ateityje išvengti nesusipratimų pasidomėkite jais. Pedagogų iš pašaukimo, kaip ir tų, kurie neturėtų tokio darbo dirbti, yra vos 10 proc., likę pedagogai yra tiesiog geri darbuotojai.
2 svarbiausios pedagogo atsakomybės
Saugumas
Ilgai ikimokyklinio ugdymo nebuvo – tik ikimokyklinė priežiūra. Be abejonės, ji taip pat labai svarbi. Vaikui (kad ir kur jis būtų – namuose ar darželyje) turi būti sukurta saugi aplinka – tiek fizinė, tiek ir emocinė. Baldai turi atitikti mažylio amžių, o daiktai turi būti išdėstyti jo akių lygyje. Jei norime, kad tam tikrais daiktais nesinaudotų, šie turi būti padėti vaikui nepasiekiamoje vietoje. Aplinka turi būti neperkrauta. Klysta manantieji, kad kuo daugiau žaislų yra grupėje, tuo vaikui smagiau ir įdomiau. Tiesa yra kita – penki žaislai yra geriau nei penkiasdešimt. Mat kuo jų mažiau, tuo daugiau kūrybiškumo ir laisvės veikti. Tai visiškai nerodo, kad visą laiką darželinukai turi žaisti su tais penkiais žaislais. Tiesiog ne visi jie turi būti pateikti vienu metu. Žaidimams skirti daiktai turi būti keičiami – kai pabosta vieni, atsiranda kitų. Vienintelis dalykas, kuris turi būti išdėliotas tiek, kiek jo turima, yra knygos.
Ugdymas
Visa darželinukų veikla (ir struktūrizuota, ir nestruktūrizuota) turi būti pagal vaikų amžiaus tarpsnio ypatumus, su kuriais pedagogas turi būti gerai susipažinęs. Antraip jis gali tikėtis iš mažylio per daug arba, priešingai, daryti už jį tą, ką šis jau gali atlikti pats. Ikimokyklinukams labai svarbu žaisti. Tiek skaitymo, tiek rašymo, tiek matematikos įgūdžių mažieji turėtų įgyti ne per edukacinę veiklą, klusniai sėdėdami prie stalų, o žaisdami. Jei darželinukas turi ypatingų poreikių (pavyzdžiui, kultūrinių, edukacinių), pedagogas turi būti jautrus ir į juos atsižvelgti. Pavyzdžiui, vieno vaiko šeimoje nešvenčiamos tam tikros religinės šventės, kurias mini ugdymo įstaiga. Pedagogas turi gerbti šį vaiką bei jo tėvus ir neversti dalyvauti tos religinės šventės minėjime. Tik nesupraskite klaidingai – tai visiškai nerodo, kad darželio bendruomenė turi atsisakyti šventės. Kol grupės draugai ruošiasi šventei, mažylis gali užsiimti alternatyvia veikla, pavyzdžiui, skaityti knygas, piešti, o vėliau kartu su šeima atvykti stebėti renginio.
Tvarkaraštis teikia saugumo
Kiekvienas pedagogas privalo turėti tvarkaraštį, kuriame būtų nurodyta, kada atliekamos tam tikros veiklos, valgoma, rūpinamasi higiena, einama į lauką, miegama pietų miego. Ikimokyklinukams labai svarbu rutina, padedanti sukurti saugumo jausmą ir atsirasti aiškumui. Sudarant tvarkaraštį labai svarbu surasti struktūrizuotų, t. y. pamokėlių bei darbelių darymo, ir nestruktūrizuotų, t. y. laisvo laiko ir poilsio veiklų, pusiausvyrą. Darželinukų tėvai turi teisę su šiuo tvarkaraščiu susipažinti. Tik svarbu suvokti – jis nėra iškaltas akmeny. Vadinasi, privalu griežtai laikytis tik valgymo ir pietų miego laiko. Tuo tarpu veiklų laiką galima keisti pagal poreikius ir aplinkybes. Pavyzdžiui, jei po pietų yra suplanuota ilgiau pabūti lauke, tačiau ryte paaiškėja, kad po pietų lis lietus, nieko blogo, jei pedagogas nutars į lauką eiti ryte, o struktūrizuotas veiklas perkels į popietę. Arba gali taip nutikti, kad keli vaikai blogai pasijaučia, ir dėl to susijaukia pedagogo dienos planas, nes kur kas svarbiau pasirūpinti sunegalavusiais darželinukais.
Svarbu žinoti – darželio auklėtoja taip pat turi skirti pakankamai laiko daiktams susitvarkyti, padrąsinimams, parodymui, dėl ko gali nukentėti numatytos veiklos. Pavyzdžiui, pedagogas pamato, kad vaikas, paprašytas gražiai susidėti piešimo priemones, netvarkingai, be kamštelių, sumetė flomasterius į jiems skirtą dėžę. Tokiu atveju reikia sustabdyti tokį elgesį – jei vaikas jau nubėgo, jį pakviesti, iš dėžės ištraukti flomasterius ir jų kamštukus, parodyti, kaip tvarkingai viską sudėti, tada vėl ištraukti ir paprašyti, kad mažylis susitvarkytų pats. Tokios pamokos užima laiko, tačiau jos lavina įgūdį susitvarkyti, kuris yra ne mažiau svarbus nei kiti įgūdžiai. Taigi, pedagogas turi paisyti vaikų poreikių, o ne aklai sekti planą.