Žurnalo MANO NAMAI metinė prenumerata su 53% NUOLAIDA!
Leidykla „Briedis“ pristato naujieną – knygą „Montessori namai: sukurkite erdvę

Leidykla „Briedis“ pristato naujieną – knygą „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“

Leidykla „Briedis“ pristato naujieną – knygą „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“, skirtą tėvams, norintiems įrengti savo namus taip, kad būtų galima ugdyti vaikų savarankiškumą, gebėjimus ir patenkinti jų poreikius bei interesus nuo pat kūdikystės, per visą ikimokyklinį laikotarpį ir vėliau.

Kaip užauginti pasitikintį savimi ir smalsų vaiką? Praktiniame vadove sužinosite apie Montessori principų taikymą namie: kaip gaminti valgį, ką daryti prieš miegą ir kaip sumažinti įtampą namuose, vaikams suteikiant būtinų priemonių, padedančių jiems patiems ugdytis praktinius gyvenimo įgūdžius. Išmoksite atsikratyti netvarkos ir sukurti erdves, padedančias vaikams labiau sutelkti dėmesį ir suteikiančias laisvės mokytis bei tyrinėti. Galėsite skatinti abipusę pagarbą ir savarankiškumą, pakviesdami vaikus prisidėti prie buities darbų.

Knygos autorė Ashley Yeh yra edukologijos magistrė, sertifikuota Montessori ugdymo patarėja kūdikių ir mažylių amžiaus grupėje, pozityviosios tėvystės edukatorė, kelerius metus dirbusi valstybinėse mokyklose. Ji aistringai bei pagarbiai žvelgia į Montessori ugdymą ir du savo vaikus nuo kūdikystės auklėja pagal šiuos principus. Ji įkvėpė tūkstančius šeimų visame pasaulyje įrengti namus pagal Montessori principus.

Štai ką apie autorę mano Ada Sieger, knygos dalykinė redaktorė ir Montessori mokytoja Lietuvoje: „Džiaugiuosi, kad Ashley Yeh („YouTube“ kanale dar žinomos kaip Hapa Family, kurią seka tūkstančiai žmonių) knyga išversta į lietuvių kalbą. Šiais laikais, kai Montessori priemonių, veiklų, žaislų pasiūla yra labai gausi, svarbu gebėti atsirinkti, ką reiškia autentiškas Montessori ugdymas. Šios knygos autorė išgrynina Montessori ugdymo esmę, aiškiai pristato amžiaus tarpsnių ypatumus, pateikia svarbių įžvalgų ir duoda naudingų patarimų, kuriuos galite taikyti savo šeimoje. Tad sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų!“

Balandžio 21 d. 17.30 val. Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje, konferencijų salėje, vyks knygos „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“ pristatymas. Renginyje dalyvaus Montessori ugdymo konsultantė ir knygos dalykinė redaktorė Ada Sieger, Montessori mokytojos asistentė ir dviejų vaikų mama Daiva Kang. Taip pat įžvalgomis pasidalins Vaida Alksnevičienė, Montessori darželio „Garstyčios grūdelis“ steigėja, tinklaraščio „Absorbent mind“ kūrėja, keturių vaikų mama. Renginio moderatorė – katalikiško vaikų darželio „Mažutėliams“ vadovė ir populiarių knygų autorė Viktorija Voidogaitė.

Knyga „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“
Knyga „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“
Organizatorių archyvas

Knygos „Montessori namai: sukurkite erdvę, kurioje jūsų vaikas klestėtų“ ištrauka:

Paruošta aplinka

Svarbiausia, tvarkant Montessori aplinką, yra padėti vaikui ugdyti savo asmenybę ir intelektą. Atlikdamas šią užduotį, mažasis naudojasi aplinka, todėl logiška, kad ji turėtų būti kruopščiai paruošta, joje reikėtų sudaryti kuo daugiau galimybių vaikui mokytis ir būti savarankiškam. Dr. Montessori tai apibūdino tokiais žodžiais: „Pagrindinis tikslas – kiek įmanoma tinkamiau paruošti aplinką, kad augantys vaikai būtų kuo labiau nepriklausomi nuo suaugusiųjų.“

„Aplinkos“ sąvoka apima visus dalykus, su kuriais vaikas gali susidurti: tai ne tik žaislai ir veiklos, surašytos lentose, bet ir įvairūs reikmenys bei priemonės, esančios kitose jūsų namų erdvėse (pavyzdžiui, vaikiški virtuvės ar sodo įrankiai), taip pat bendra visų erdvių atmosfera.

Dr. Montessori pripažino, kad kūdikiai, mažyliai ir ikimokyklinukai patiria intensyvų laikotarpį, kai yra itin jautrūs tvarkai. Jautriuosius laikotarpius mes aptarsime kitame skyriuje, kol kas pasakysime tik tiek, kad maži vaikai geriausiai jaučiasi tokiose erdvėse, kurios yra nuspėjamos ir kuriose užtikrinama tvarka. Šiuo raidos etapu jie jaučia poreikį žinoti, kad visi daiktai turi savo vietas ir kad viskas visada bus ten, kur reikia. Tvarkinga, organizuota, paprasta ir tikroviška aplinka patenkina tokį poreikį. Viskas joje turi prasmę, tad tvyro taiki bei rami atmosfera. Kita vertus, atvirkščiai: jei yra per daug pasirinkimų, netvarkos ar chaoso, mažas vaikas pernelyg įsiaudrina.

Tai nereiškia, kad jūsų vaikai visą laiką turi būti nepriekaištingi. Tokie lūkesčiai nerealūs, nes tikras gyvenimas dažnai būna netvarkingas. Tačiau skyrę laiko išsivalyti ir tikslingai sutvarkyti įvairius namų kambarius, skatinsite vaiką būti savarankišką ir laisvai imtis kasdienių tyrinėjimų.

Patarimai, kaip sutvarkyti ir susisteminti aplinką

  • Pradėkite nuo paprastų dalykų: atsisakykite visų sulūžusių žaislų ir veiklų, kurių jau nebegalima pataisyti, kuriems trūksta detalių, taip pat tų, iš kurių jūsų vaikas jau išaugo.
  • Apsvarstykite galimybę paaukoti visus plastikinius, baterijomis maitinamus žaislus, suteikiančius vaikams pramogą. (Apie priežastis, dėl kurių tai reikėtų padaryti, galite paskaityti skyriuje „Žaidimų erdvė“).
  • Likusius žaislus suskirstykite į dvi dalis: į vieną dėkite tuos daiktus, kuriais šiuo metu domisi jūsų vaikas arba kurie tinka dabartiniam jo raidos etapui, į kitą – daiktus, kurie šiuo metu ne itin domina jūsų vaiką arba kurie kol kas neatitinka jo raidos etapo, bet netrukus atitiks.
  • Iš vaiką dominančių ir / arba jam tinkamų žaislų krūvos išrinkite kelis daiktus ir padėkite į mažojo lentyną. Visus kitus daiktus galite laikinai sudėti į sandėliuką. (Kaip keisti vaiko lentynos turinį, plačiau aptarsime skyriuje „Žaidimų erdvė“.)
  • Tvarkydami įvairius savo namų kambarius, stenkitės surasti „viskam savo vietą“. Pasirūpinkite, kad įvairūs namų paviršiai (stalai, darbastaliai ir lentynos) neatrodytų netvarkingi: sumažinkite matomų daiktų skaičių, palikite tik tuos, kuriuos jūsų šeima naudoja kasdien. Daiktus, kuriuos naudojate tik retkarčiais, sudėkite į „paslėptas“ saugyklas – į stalčius, dėžes, krepšius spintelėse bei spintose, papildomas ertmes pufuose ir kitur, kur jie būtų lengvai pasiekiami, bet nematomi. Tuos daiktus, kurių jums prireikia išties retai, laikykite tokiose vietose kaip palėpės, rūsiai, garažas ar aukščiausios spintos lentynos. O to, ko visai nebenaudojate, jei galite, atsikratykite.

 

Nedidelė namų erdvė kartais laikoma trūkumu, bet iš tiesų yra visai priešingai – tokia erdvė mažajam labai naudinga! Montessori ugdymas sutampa su daugeliu minimalistinių idėjų vien dėl to, kad čia idealiausia aplinka vaikui – paprasta, tvarkinga, turinti aiškią sistemą. Mažesnėje erdvėje liks minimaliai vaiko žaislų ir kitų daiktų. Pasitelkus šiek tiek kūrybiškumo bei išradingumo, Montessori aplinką galima sukurti bet kur!

Pavyzdžiui, galite panaudoti namuose esančius baldus ir lentynas: apatinę kavos staliuko arba knygų spintos lentyną skirti vaiko veikloms. Arba, kad būtų dar paprasčiau, galite sukurti „lentyną“, išrikiavę žaislus ant grindų palei sieną. Vaiko savarankiškumą galite skatinti, davę jam vieną sulankstomą laiptelį, kad mažasis, juo pasinaudodamas, įstengtų pasiekti darbastalį, bet kol tas laiptelis nenaudojamas, laikykite jį sulankstę ir padėję atokiau. Žinoma, tai tik kelios galimos idėjos, todėl nepamirškite ieškoti įvairių galimybių.

Sudarykite daugiau galimybių vaikui būti savarankiškam

Dar viena svarbi paruoštos aplinkos dalis – siekis sąmoningai skatinti vaiko savarankiškumą. Pradėkite įvertindami kiekvieną kambarį – pagalvokite, kokius nedidelius pokyčius galėtumėte atlikti, kad padėtumėte mažajam ugdyti savarankiškumą. Galite sau užduoti keletą klausimų: ką mano vaikas šiame kambaryje veikia kiekvieną dieną? Ar mažyliui reikalingi daiktai išdėstyti tvarkingai ir yra lengvai randami, ar man reikėtų susitvarkyti ir sistemiškai juos sudėlioti? Ar vaikas gali pasiekti daiktus pats, ar jie sudėti per aukštai? Gal galiu juos pertvarkyti: apačioje sukabinti kabliukus arba padaryti lentynėles, kad daiktai būtų jo aukštyje? Gal būtų naudinga pastatyti laiptelius? Ar viskas kambaryje saugu, kad mano vaikas galėtų savarankiškai veikti, gal reikia papildomų saugos priemonių (pavyzdžiui, uždengti kištukinius lizdus apsauginiais gaubteliais, pritvirtinti sunkius baldus prie sienos, sutvarkyti kabančius laidus)?

Susirašykite visas savo idėjas ant lapo arba mėgstamiausioje užrašų programėlėje. Per kelis mėnesius palaipsniui patikrinkite kiekvieną sąrašo punktą, kad neapsunkintumėte savęs, bandydami pakeisti viską vienu metu.

Sukurkite mažajam realybės pagrindą

Taip pat pabrėžiama, jog mažylio aplinkoje reikėtų sukurti realybės pagrindą, kad vaikui būtų lengviau perprasti pasaulio pažinimo vyksmą. Pirmuosiuose dr. Montessori vaikų namuose buvo ir tikrų įrankių bei priemonių, ir tradicinių daiktų vaidmenų žaidimams: kaladėlių, lėlių namelių, žaislinių reikmenų bei virtuvės įrankių. Bet ji vis dažniau pastebėdavo, kad vaikai nesidomi tais netikrais daiktais. Regis, jie pirmenybę teikė tikriems įrankiams ir priemonėms. Į žaislus beveik niekas nekreipdavo dėmesio, todėl galiausiai moteris pašalino juos iš savo klasių. Tai – pagrindinė priežastis, kodėl iki šių dienų tradicinėse Montessori klasėse nerasite tokių daiktų vaidmenų žaidimams.

Tačiau jūsų namai – ne klasės (nebent mokote namie, bet net ir tokiu atveju paprastai atskiriamas oficialus mokymosi laikas ir jūsų vaiko laisvalaikis). Tinkamai paruoštuose Montessori namuose tikrai turėtų būti įvairių daiktų bei erdvių, skirtų vaizduotę skatinantiems neribotiems žaidimams, nes taip patenkinami mažų vaikų vystymosi poreikiai. Kaip įrengti šias erdves, plačiau aprašyta šios knygos skyriuje „Žaidimų erdvė“.

Bet reikėtų įžvelgti skirtumą tarp realybe paremtų vaidmenų žaidimų (pavyzdžiui, žaidžiama, kad gaminamas maistas, lankomasi pas gydytoją arba rūpinamasi lėlyte) ir fantazijomis grįstų žaidimų. Vaikai iki šešerių metų sunkiai skiria tikrovę nuo fantazijų, štai kodėl jie bijo pabaisų, tūnančių spintose, ir lengvai patiki, kad vienaragiai egzistuoja. Idealiausia būtų vengti animacinių filmukų ir populiariosios kultūros aspektų (pavyzdžiui, Disnėjaus personažų), antropomorfinių gyvūnų bei kitų fantastinių būtybių iki to laiko, kol jūsų vaikas bus maždaug šešerių metų, kai jau bus pajėgus suprasti tokias idėjas. Jei supažindinate vaiką su fantastiniais elementais anksčiau, tuomet būtinai jam paaiškinkite, kad tie fantastiniai veikėjai nėra tikri. Atvirkščiai – namų aplinkoje mėginkite jam suteikti tvirtą realybės pagrindą. Kiek įmanoma, stenkitės rinktis tokius žaislus ir knygas, kurie realistiškai vaizduoja iš tiesų egzistuojančius dalykus. Geriausia būtų, kad, kalbėdami su savo vaiku apie Kalėdų Senelį, Velykų kiškutį ar kitus išgalvotus personažus, elgtumėtės sąžiningai. Jūs vis dar galite pasiūlyti „suvaidinti Kalėdų Senelį“ per šventes, jei vaikas to nori (tai galėtų būti geras kompromisas, jei nerimaujate, kad jūsų mažylis gali pasijusti nustumtas į bendraamžių kultūrinės patirties nuošalę), bet pasistenkite jo neklaidinti sąmoningai meluodami, kad šis fantastinis personažas egzistuoja.

Įtraukite natūralius elementus

Dr. Montessori taip pat puoselėjo didžiulę pagarbą gamtai. Ji pastebėjo, kad vaikus įkvepia gamta ir jie vertina grožį. Todėl reikėtų mažojo aplinkoje, kada tik įmanoma, naudoti natūralias (o ne plastikines) medžiagas: medį, bambuką, stiklą, metalą, keramiką, šilką ir medvilnę. Namie galima išryškinti gamtos elementus bei grožį, kruopščiai atrenkant gražius meno kūrinius ir padedant juos vaiko akių lygyje, pamerkiant šviežių gėlių ant stalo ar prižiūrint kambarinius augalus.

Mano išsaugoti straipsniai