Kompleksinis įgūdis
Pirmiausia reikėtų pradėti nuo to, kad rašymas yra kompleksinis įgūdis, kuris reikalauja iš vaiko tam tikro pasiruošimo, žinių ir pastangų ir būtent dėl šios priežasties, kad rašymas yra sudėtingas procesas, dažnai vaikams tiesiog pritrūksta motyvacijos pradėti/užsiimti šia veikla. Kitas ne ką mažiau svarbus momentas išsiaiškinti, kuri ranka pas vaiką yra dominuojanti, tam, kad galėtume vaiką mokinti, kuria ranka laikysime pieštuką, o kuria prilaikysime popieriaus lapą ir sėdėsime stabiliai.
Norint mokinti rašymo įgūdžių pradžioje reikia pradėti nuo paprastų simbolių elementų mokinimo tokių kaip: taškų jungimo, vertikalios, horizontalios linijų piešimo, vedžiojimo per punktyrines linijas ir tik vėliau pereiti prie savarankiško rašymo. Kita vertus, vaiką galime mokinti rašymo įgūdžių ne tik nuobodžiai sėdint prie stalo ir rašant popieriaus lape…. Mes galime paskatinti vaiką užsiimti ir smagia veikla, tokia kaip: raidžių, skaičių ar simbolių, figūrų piešimas putose – taip įtrauksime ir taktilinę pojūčių sistemą.
Nespausti rašymo priemonės
Kalbant apie per stipriai spaudžiamą rašymo priemonę, svarbu suvokti, kad atliekant šią veiklą įsitraukia vaiko sensorinė sistema, tokia kaip propriorecepcija. Būtent šios sistemos dėka vaikas geba suvokti savo kūno padėtį erdvėje, svorį, spaudimą, tempimą, judėjimą ir visa tai leidžia vaiko kūnui adekvačiai reaguoti į aplinkos tam tikrus pasikeitimus. Ir ši sistema suteikia vaikui galimybę, kai reikia panaudoti mažiau ar daugiau raumenų spaudimo jėgos atsižvelgiant į situaciją ir ko tuo metu reikalauja paskirta užduotis.
Atsiranda momentai kuomet vaikai, laikydami rašymo priemonę, labai stipriai ją spaudžia – tuomet matote itin ryškias linijas popieriaus lape. Dažnu atveju gali net sulūžti rašymo priemonės ar suplyšti popieriaus lapas, galiausiai vaikas greitai pavargsta, nes išnaudoja per daug jėgos atlikdamas šį veiksmą ir pradeda pykti, reikšti neigiamas emocijas.
Svarbu žinoti veiklas
Arba gali būti priešingas atvejis, kuomet rašymo priemonė suimama netvirtai, per švelniai, atrodo kad trūksta plaštakose jėgos. Tokiu atveju, popieriaus lape vos matome paliekamus rašymo priemonės ženklus, staiga krenta iš vaiko rankų pieštukas, tuomet vaikas stengiasi išlaikyti rašiklį taip pradėdamas laikyti netaisyklingai rašymo priemonę, įtraukdamas daugiau rankos pirštų ir taip atliekant papildomus rankų judesius.
Būtent dėl šios priežasties svarbu žinoti veiklas, kurios pagerina rašymo priemonės spaudimą. Labai noriu pasidalinti keliomis rekomendacijomis, kurios gali padėti vaikams pamėgti rašymo veiklą ir kurios pagerina priemonės spaudimą:
- Įvairūs pratimai atliekami su gumomis, kurie reikalauja didesnio raumenų pasipriešinimo;
- Ergoterapinės masės, kieto plastilino ar kamuoliuko minkymas, stiprina pirštų/plaštakos raumenis;
- Veiklos, kurios reikalauja stipresnio sugriebimo: plastilino karpymas, kempinės ar buteliukų tolygus suspaudimas ir atleidimas, galima rinktis veiklas, kuriose reikalingas skylamušis;
- Įvairūs pratimai, kurie stiprina pirštus ir plaštakos raumenis. Spaudimas, traukimas ar tempimas;
- Galima dėti pasunkinimus ant rankų – taip sensorinė sistema gaus efektyvesnę atgalinę informaciją iš rankų raumenų.
- Rašiklį galima apvynioti plastilinu arba ergoterapine mase ir taip skatinti vaiką, kad laikant rašymo priemonę neliktų antspaudų ant masių.
Dėl visų šių veiklų konsultuokitės su vaikų ergoterapeutu, kad specialistas galėtų pritaikyti priemones individualiai pagal Jūsų vaiką.