Nuo rudens Vilniuje duris atveria pirmoji Demokratinė mokykla Lietuvoje. Ilgametėmis tarptautinėmis tradicijomis besivadovaujančios mokyklos misija – kiekvienam vaikui suteikti galimybę būti svarbia mokyklos bendruomenės dalimi, prisitaikyti prie skirtingų vaikų, skirtingų jų mokymosi stilių, tobulėjimo tempo ir taip lavinti kiekvieno jų asmeninius talentus.
Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, Darželio grupėje – skirtingo amžiaus vaikai: pliusai ir minusai
5 žiemos pramogos, kurias šiuolaikiniai vaikai baigia pamiršti
Demokratinė mokykla – kas tai? Kuo ji skiriasi nuo tradicinių mūsų švietimo įstaigų, kurias taip pat galima vadinti demokratiškomis, nes jos veikia demokratinėje visuomenėje?
Demokratinė mokykla yra bendrojo ugdymo mokykla, kuri išskirtinė dviem savo principais. Pirma – tai mokykla be hierarchijos. Svarbiausius mokyklos klausimus ir problemas kartu sprendžia visa bendruomenė. Rengiami susirinkimai, kuriuose pasisakyti, teikti pasiūlymus ir balsuoti gali visi: mokinys, mokytojas ir administracija turi po vieną balsą. Sprendimai priimami balsų dauguma.
Antra, vaikai gali formuoti savo ugdymą patys. Tai reiškia, kad vaikai turi teisę vienas pamokas keisti kitomis, mokytis daugiau tai, kas domina, ir mažiau ar visai neiti į pamokas, kurios nepatinka. Tikime, kad eidami vaikų pasitikėjimo, sudominimo ir pačių mokymosi keliu pasieksime daugiau negu taikant griežtą tvarką ir prievartinį mokymą.
Beje, demokratinis ugdymas nėra naujovė ir jis paplitęs po visą pasaulį. Džiaugiamės, kad bene seniausios Demokratinės mokyklos „Summerhill” (Dižioji Britanija), atstovas Leonardas Turtonas yra mūsų komandoje ir konsultuoja atidarant pirmą Demokratinę mokyklą Lietuvoje.
Papasakokite konkrečiais pavyzdžiais, kuo bus kitokia jūsų naujoji mokykla.
Mūsų mokykla vadovausis Švietimo ministerijos patvirtintomis bendromis ugdymo programomis, tačiau jų pateikimas bus visiškai kitoks nei valstybinėse mokyklose. Kiekvieno vaiko tobulėjimo greitis skirtingas, tad nespausime jų mokytis greičiau negu jie sugeba tuo metu, todėl Demokratinė mokykla bus visos dienos mokykla. Manome, kad mokymasis turi vykti be streso ir savo tempu, žinios pateiktos įdomiai ir patiriamos praktiškai.
Vaikai turi teisę vienas pamokas keisti kitomis, mokytis daugiau tai, kas domina, ir mažiau ar visai neiti į pamokas, kurios nepatinka. Tikime, kad eidami vaikų pasitikėjimo, sudominimo ir pačių mokymosi keliu pasieksime daugiau negu taikant griežtą tvarką ir prievartinį mokymą.Demokratinės mokyklos vadovas Nerijus BUIVYDAS
Profesionalūs mokytojai su vaikais dirbs tiek individualiai, tiek mažose komandose, darant įvairius projektus, daug būnant gamtoje. Taip vaikai labiau supranta mokymosi prasmę, atsiveria neribotos žinių panaudojimo galimybės ir geriau įsimenama. Kiekvienas mokytojas mūsų mokykloje dirbs su ne didesne nei 10-12 mokinių grupe. Turėsime daug integruoto skirtingų amžiaus grupių mokymosi, nes tikime, jog vieni vaikai iš kitų gali išmokti dar daugiau.
Taip pat svarbi galimybė būti gryname ore, todėl mokyklą pasirinkome Vilniaus pakraštyje, gražiame pušyne. Vaikai turės visas galimybes bėgioti, dūkti, žaisti ir kitaip pailsėti nuo protinės veiklos. Taip pat teritorijoje bus įrengta lauko klasė, šiltnamis ir nuosavas daržas.
Pristatydami naująją mokyklą, jūs sakote, kad jūsų siekis yra „kiekvienam vaikui suteikti galimybę būti svarbia mokyklos bendruomenės dalimi, prisitaikyti prie skirtingų vaikų, skirtingų jų mokymosi stilių, tobulėjimo tempo ir taip lavinti kiekvieno jų asmeninius talentus”. Kaip tai padaryti praktiškai, kai rugsėjį į pirmos klasės suolą susirenka įvairūs vaikai – nepažįstantys raidžių ir jau įpusėję skaityti „Hario Poterio” knygą?
Kiekvienas mokytojas mūsų mokykloje dirbs su ne didesne nei 10-12 mokinių grupe. Turėsime daug integruoto skirtingų amžiaus grupių mokymosi, nes tikime, jog vieni vaikai iš kitų gali išmokti dar daugiau.Demokratinės mokyklos vadovas Nerijus BUIVYDAS
Kai mokytojas dirba su maža grupe vaikų, jis gali daugiau dėmesio skirti lėčiau ar greičiau besimokantiems vaikams. Taip pat mokykloje bus mokytojų padėjėjai, kurie esant poreikiui su vaiku dirbs individualiai. Sudarant sąlygas vaikams mokytis individualiai, internetu ar grupėse vieniems iš kitų, atveriamos skirtingos mokymosi galimybės.
Jeigu to nedarytume, lėtesni vaikai nespėtų pasivyti likusios klasės, o greičiau besimokantys pradėtų nuobodžiauti ir atsirastų tingėjimo įprotis. Kaip dažnai paskui tokiems vaikams priekaištaujame ir sakome: gabus, bet labai jau tingi.
Ar naujoji mokykla bus privati ir dėl tos priežasties prieinama ne visiems?
Taip, ši mokykla bus privati. Bet siekiame būti prieinami kuo platesniam tėvelių ratui. Taikome lanksčią kainodarą, kas leidžia šeimoms, prisidedančioms prie mokyklos gyvenimo savo savanoryste ar kitais resursais, mažiau mokėti už mokslą. Šeimoms, manančioms, kad Demokratinė mokykla tinkamiausia jų vaikui, bet visai neturinčioms finansinių išgalių, irgi siūlome susisiekti su mumis, nes ieškome lėšų ir stipendijų fondui, iš kurio galėtume tokiose situacijose padėti.
2013-aisiais paskelbto UNICEF tyrimo „Vaiko gerovės turtingose šalyse lyginamoji apžvalga” parodė, kad Lietuva pagal švietimo kokybę užima 27-ą vietą iš 29-ių tyrime vertintų pasaulio šalių. Jūs imatės darbo švietimo srityje ir manote, kad tai galima pakeisti – kaip?
Mes tikime, kad savo naujomis iniciatyvomis prisidėsime prie geresnės švietimo sistemos kūrimo Lietuvoje. Demokratinė mokykla bus ne tik atviros, aktyvios ir individualizuotos ugdymo įstaigos pavyzdys, bet tuo pačiu taps ir svarbia paraleliai veiksiančio Demokratinio instituto, padėsiančio demokratinius principus pritaikyti ir valstybinėse mokyklose, dalimi.
Džiaugiamės jau įgyvendintais projektais ir pasiektais gerais rezultatais Kauno Kazio Griniaus, Panevėžio Vyturio ir Aukštelkės mokyklose. Tikime, kad mokyklų direktorių geri atsiliepimai taikant demokratinius principus įkvėps ir kitus norinčius tobulėti vadovus susisiekti su mumis.