„Padėk man tai padaryti pačiam“- šią Marios Montessori frazę apie vaikų lavinimą(si) turbūt teko girdėti daugeliui, o ir šių dienų vaikų žaislų pasiūloje gausu pasirinkimų, ženklinamų „Montessori”, kaip išskirtinės kokybės ir vertės simboliu. Išties, apie šią garsią Maria Montessori frazę sukasi viso metodo esmė: suteikiant vaikui įrankius ir tinkamą erdvę mokytis, jie tai gali daryti savarankiškai ir su pasitikėjimu. Skamba puikiai, tiesa? Tačiau ar tikrai visi tie žaislai, žadantys „Montessori” naudas yra reikalingi mūsų vaikams?
Kaip nepasimesti renkantis priemones vaikams, kai pasiūla tokia gausi, pataria sertifikuotos Montessori metodo praktikės, „seku – vaiku” kūrėjos Austėja Stancikienė bei Miglė Rimeikė.
Montessori – kas slepiasi po šiuo vis dažniau prie žaislų matomu žodžiu?
Maria Montessori – italų gydytoja, pedagogė ir viena pirmųjų moterų gydytojų Italijoje – yra laikoma viena reikšmingiausių asmenybių edukologijos istorijoje. Ji pradėjo dirbti su vaikais 1907 metais, kai įkūrė pirmąją „Vaikų namų“ mokyklą Romoje. Gydytoja daug metų savo darbe stebėjusi vaikus, jų raidą bei ugdymąsi, sukūrė ugdymo metodą, grįstą mokslinėmis išvadomis. Viena kertinių išvadų yra tai, jog vaikai mokosi daug efektyviau, kai jiems suteikiama galimybė veikti savarankiškai ir asmeniškai pasirinkti užsiėmimus pagal to laiko raidos poreikius.
Pagal tai ir buvo sukurtos Montessori priemonės, atliepiančios vaikų raidos poreikius skirtinguose amžiaus tarpsniuose. Jos įgalina vaiką lavintis bei užsiimti savarankiškai, patirti džiaugsmą įvaldžius naują įgūdį ir taip augintis pasitikėjimo savimi jausmą.
Modernus gyvenimas ir Montessori: kokybiško laiko ir susikaupimo paieškos
Ir visgi – kiek tėvų, šių dienų moderniame pasaulyje, turi laiko ir kantrybės leisti vaikui mokytis savu tempu ir, dar svarbiau, klysti, pačiam? Išgyventi natūralų nusivylimą, kai nepavyksta? O gal iškart skubame padėti, kad tos klaidos vaikas nė nepastebėtų? Galiausiai, gal ir patys nepastebime, kad nesuteikiame vaikui laisvės suklysti?
Dauguma tėvų, patirdami greitmo gyvenimo ritmo pasekmes, vis dažniau atsisuka į ramybės ir gilios koncentracijos paieškas patys ir ieško būdų, kaip suteikti vaikams galimybę mokytis savu ritmu, mažiau skubėti, daugiau leisti vaikams patiems klysti, bandyti ir atrasti.
Manoma, kad dėl šios priežasties Montessori vertybės sparčiai populiarėja moderniame pasaulyje – šio metodo veiklos skatina gilų susikaupimą, moko, kad veikla turi pradžią, vidurį ir pabaigą, kai susitvarkome, o nesimėtome nuo vieno prie kito kas keletą minučių.
Tik kai „Montessori“ tampa viskas nuo plastikinių barškučių prekybos centruose prie kasų, laminuotų užduotėlių rinkinių Vinted’e iki kiniškų veiklos lagaminėlių ir netgi baldų – kaip susigaudyti?! Jūs ne vieni, žaislų begalė, tad paruošėme trumpą gidą, į ką atkreipti dėmesį.
Montessori priemonės ir įprasti žaislai: kuo jie skiriasi?
Skirtingai nuo tradicinių žaislų, kurie dažnai yra ryškūs, garsūs ir skirti vaikus užimti ir stimuliuoti bei palengvinti tėvams dieną, Montessori stiliaus žaislai yra minimalistiniai, pagaminti iš natūralių medžiagų ir turi aiškią mokomąją paskirtį. Kitaip tariant, įprastų žaislų paskirtis dažniau yra vaikus užimti mirksint, grojant ar kitaip aktyviai skleidžiant stimulus, tikrieji Montessori žaislai yra pasyvūs – jie skirti naudotis ir užsiimti patiems vaikams.
Taip pat, dažniausiai, vienas žaislas skirtas vienam konkrečiam įgūdžiui ugdyti. Pavyzdžiui, lavinti smulkiąją motoriką, kitaip tariant, mažųjų pirštukus. Ir viskas. Tik tai. Vaikai turi įgimtą siekį tobulumui, jie mėgsta kartoti veiklą tol, kol ją meistriškai ištobulina, todėl šios priemonės tokios, su kuriomis vaikai tikrai užsiima.
Šiais laikas, kai ekranai šviečia vis ryškiau ir video tampa vis trumpesni, siekiant kuo greičiau parduoti, įtraukti, nes išlaikomo dėmesio laikas vis trumpėja, ramios, neperstimuliuojančios vaikų veiklos gali tapti puikiui priešnuodžiu išsiblaškiusiam ir irzliam vaikui.
Montessori žaislai – gidas, kaip išsirinkti ir nepasimesti
Renkantis tikruosius Montessori tipo žaislus, verta atkreipti dėmesį į kelis aspektus:
- Medžiagos: Montessori žaislai dažnai būna pagaminti iš medienos, metalo ar kitų natūralių medžiagų. Jei tai ryškus, įvairiaspalvis plastikinis žaislas, kur rankenėlę patraukus pasigirsta ir garsas – tai ne Montessori tipo žaislas, nors pakuotė gali teikti visaip.
- Paprastumas: jie neturi per daug ryškių spalvų ar detalių, kurios galėtų blaškyti vaiko dėmesį. Spalvos šioje metodikoje naudojamos ne kaip dekoratyvinis, o kaip mokomasis elementas.
- Mokomoji paskirtis: kiekvienas žaislas turi konkrečią funkciją, pavyzdžiui, padėti vaikui susipažinti su geometrinėmis figūromis ar lavinti motoriką.
Vienas svarbiausių Montessori priemonių bruožų – galimybė vaikui savarankiškai atrasti, kaip su jais elgtis. Taip, vaikas tai gali padaryti pats!
Tiesa, originalius Montessori brėžinius naudojančios ir akredituotos kompanijos pasaulyje tėra keturios, tad dauguma žaislų nėra kurti pačios M. Montessori, bet dažniau jos įkvėpti ir atliepiantys vertybes.
Pavyzdžiui, moderniai į Montessori metodą žvelgiančios „seku – vaiku“ kūrėjos pristato kruopščiai atrinktus bei pačių sukurtus žaislus ir edukacines priemones šiuolaikiniams vaikams, grįstus Montessori vertybėmis tačiau pritaikytus šiuolaikiniams vaikams bei namams.
„Montessori, mūsų supratimu yra apie pasitikėjimą vaiku, jo jėgomis ir pasirinktu ritmu. Tai tinkamai parinktos, metodiškai teisingos priemonės, saugi ir kviečianti tyrinėti aplinka, savarankiškumą bei pasitikėjimą savo jėgomis skatinantys sprendimai namuose,“ – pasakoja Austėja.
„Aš labai tikiu, kad motinystė, vaikų ugdymas bei lavinimas namuose neturi būti sudėtingi! Kaip tik – lengvi, ramūs ir smagūs. Su mažiau triukšmo, trigdžių ar bereikalingų daiktų, bet daugiau nuoširdumo ir gražaus laiko kartu. Tuo ir stengiamės dalintis čia,“- teigia Miglė, sertifikuota Montessori praktikė.
Montessori filosofija ir jos įkvėpti žaislai bei priemonės yra puikus būdas padėti vaikui augti laisvu, savarankišku ir kritiškai mąstančiu asmeniu. O tai tampa vis svarbiau šiame greitame pasaulyje. Kaip sakė pati Maria Montessori, „Vaikas yra didžiausias stebuklas pasaulyje, ir suteikti jam tinkamas sąlygas augti – tai didžiulė atsakomybė ir dovana tėvams.“