Kada kūdikis pradės savarankiškai valgyti šaukšteliu? Vieni mažyliai patys košę kabliuoja nesulaukę vienerių, kiti, jau atšventę ir antrąjį savo gimtadienį, vis dar to nemoka. Nuo ko priklauso, kada susiformuos valgymo įgūdžiai? Daugiausiai – nuo tėvų pastangų ir kantrybės, kurios tikrai prireiks.
Patarimais, kaip turėtų atrodyti kūdikio primaitinimas, kaip jį mokyti savarankiškai valgyti ir kokie gali būti padariniai, jei mažyliui nesuteiksime galimybės tai daryti savarankiškai, pasakoja VIKO pediatrinės ergoterapijos lektorė, Vaiko raidos centro ergoterapeutė Gintarė Skučaitė.
Pradėkime nuo taisyklingos sėdėsenos
Smulkiosios motorikos įgūdžiai labai susiję su stambiąja motorika, o visa tai labai svarbu valgymo įgūdžiams lavinti. Jei norime, kad vaikas gerai naudotųsi savo rankomis, pirmiausia jis turi tvirtai išlaikyti savo kūno padėtį, liemenį, o tai padaryti jam padės taisyklingas sodinimas maitinimo metu. Kūdikiams geriausia padėtis – pusiau gulima, tačiau jau nuo šešių mėnesių vaikus galima sodinti į maitinimo kėdutę, svarbiausiai užtikrinti, kad alkūnės, klubai, keliai, čiurnos būtų sulenkti 90 laipsnių kampu (kojos neturi kaboti ore), stalas turi būti nei per aukštai, nei per žemai. Kai vaikas tvirtai sėdės, akivaizdžiai pagerės ir jo smulkioji motorika, jis jausis tvirčiau, todėl aktyviau norės manipuliuoti stalo įrankiais.
Smulkiosios motorikos reikšmė
Žmogui labai svarbi yra smulkioji motorika, rankų veikla. Mes net nesusimąstome, kiek ji mums reikšminga, kol nenutinka kokia nelaimė, pavyzdžiui, susilaužome ranką. Jei dar dominuojančią, galima tik įsivaizduoti, kaip sutrinka mūsų gyvenimas: pradedant buitimi (kviečiame draugę, kad padėtų išsiplauti plaukus) ir baigiant bendravimu („kaip aš čia važiuosiu, negaliu vairuoti, autobusu nepatogu“), taip pat ta ranka negalime pajausti daiktų savybių: svorio, temperatūros ir pan. Taigi, nebesugebame dirbti įprastų darbų, atlikti kasdieninių veiksmų, nukenčia bendravimas. Todėl, galima teigti, kad smulkioji motorika labai svarbi mūsų patogiai buičiai, socializacijai, asmens dvasinei raidai, nepriklausomumui ir savarankiškumui.
Kada duoti šaukštą į rankas?
Šaukštelį vaikui į rankas duokite gana anksti – nuo šešių mėnesių amžiaus, tačiau mažajam tai bus dar vienas žaisliukas, kurį galima pavartyti, padaužyti, o svarbiausia – pagraužti. Supratimas apie šaukštelio paskirtį ateina truputėlį vėliau, apie dešimtą mėnesį, tuomet labai pravestų seniai užmiršti tėvelių žaidinimo būdai: „viru viru košę“, lėlyčių ir meškučių maitinimas ir pan.
Patogus ir teisingas įrankių laikymas rankoje
Mažieji tyrinėtojai patys susiranda jiems patogius būdus, kaip paimti žaislus ir priemones. Tik ne visada tie būdai būna teisingi, tenka dažnai matyti, kad vaikai ima už šaukšto galo arba persukę rankutes, o tai apsunkina maisto pasiėmimą iš lėkštutės. Taisyklingas šaukšto laikymas palengvina kelią nuo lėkštės iki burnos. Pradžioje patogiausias būdas jį suimti – uždėjus ranką ant šaukšto iš viršaus, kumštyje, laikant už jo vidurio. Apie antrus gyvenimo metus vaikui galima rodyti, kaip jį laikyti tarp trijų pirštų.
Nebijokite netvarkos
Pirmieji kūdikio gyvenimo metai yra sensomotorinio tyrinėjimo metai, todėl svarbu jį supažindinti su medžiagų savybėmis. Iki dešimties mėnesių amžiaus, kol mama pati maitina vaiką, galima leisti košes ar atskirus produktus tyrinėti rankomis. Taip, tikriausiai, namai bus nešvarūs, drabužiai ištepti, tačiau mažylis bus patenkintas, jo pasaulio pažinimas didės. Matydami, kaip vaikas stengiasi (nesvarbu, kad maistas krenta ant žemės ar stalo), nepamirškite jo pagirti kiekvieną kartą, kai kąsnis atsiranda burnoje. Parodykite savo emocijomis, kad labai juo didžiuojatės ir džiaugiatės. Jokiu būdu nekritikuokite vaiko ir nenuvertinkite jo galimybių.
Leiskite tyrinėti ir pažinti
Jei tėvai labai saugojo vaiką, maitindavo jį „tvarkingai“, labai bijodavo, kad išsiteps, iš karto nuvalydavo stalą, veidą ir pan., tai tokie mažyliai, natūralu, jog, negavę pajausti, kas yra maisto konsistencija, norės kišti rankas į maistą, kai tik turės tam galimybę, nesvarbu, kiek jam tuo metu bus metų. Viskam yra savas laikas, todėl nepraleiskite šio raidos ir pažinimo etapo. Tie vaikai, kurie turėjo tokią galimybę pažaisti su maistu, jį patyrinėti, atėjus laikui valgyti su šaukšteliu taip ir darys, vis mažiau imdami jį rankomis. Jei jūsų atžalai jau dveji ar daugiau, tačiau jis vis dar valgo rankomis – tai nėra geras ženklas.
Tėvai dažnai daro šią „meškos paslaugą“
Pasitaiko daug atvejų, kai tėvai savo mažylius ilgai maitina patys. Dažniausi jų atsakymai, kodėl taip daro: „mažai suvalgo“, „kitaip pats nepavalgys, liks alkanas“. Jei tai neurotipinės raidos vaikai, tai ateis laikas ir jie patys pradės valgyti su stalo įrankiais (ypač išėję į darželius, kai matys bendraamžių pavyzdį). Tiesiog tėvai, iš tos didelės meilės, vaikus per daug globoja, išlepina. Čia taip jau mūsų motinos gamtos sudėliota, kad svarbiausias instinktas mamai yra pamaitinti savo vaiką. Dėl to mažylis visur valgo savarankiškai, o namuose jį maitina tėvai. Taip pat moksliškai įrodyta, kad vaikai, ilgai suaugusiųjų maitinti, dažniau turi antsvorio problemų. Jiems savu laiku nesusiformavo sotumo ir alkio jausmas, valgymo ritmas, kąsnio dydžio suvokimas ir t.t.
Su šakute sėkmingai valgo jau dvimečiai
Vaikas, kuriam jau daugiau nei dveji metai, gali savarankiškai pavalgyti tiek su šaukštu, tiek smeigti šakute, gerti iš paprasto puodelio, tačiau dar gali būti nerangus bei apsilieti. Su šakute mažylį supažindinti rekomenduojama nuo pusantrų metų amžiaus. Tai svarbu ir būtina. Kaip ir valgant šaukštu, taip ir smeigiant šakute, lavėja vaikų akių ir rankų koordinacija, erdvės suvokimas.
Jei nuo šaukšto grįžo prie rankų
Mamos dažnai skundžiasi: vaikas labai gražiai nuo valgymo su rankomis perėjo prie šaukštelio, tačiau, vieną dieną, jau būdamas beveik pusantrų metų, vėl viską iš lėkštės ima su rankomis. Ar tai normalu? Ką tai parodo? Vienareikšmiško atsakymo į šį klausimą nėra, reikia plačiau kalbėti su ta šeima, išsiaiškinti, ar apskritai tam vaikui buvo ankščiau suteikta galimybė tyrinėti maistą rankomis, koks žaidimas vyrauja, kaip vystosi jo socialinis bendravimas. Jei viskas yra gerai ir nebuvo padaryta savarankiškumą stabdančių klaidų, tai mažylis tiesiog nusprendė pažaisti su maistu. Jį reikėtų po truputį stabdyti (ypač nuo dvejų metų amžiaus), nes maistas skirtas ne žaidimui. Gal jam trūksta žaidimų, kurių metu galėtų mankštinti pirštukus? Dažniau jam pasiūlykite LEGO DUPLO kaladėles, su kuriomis galės dėlioti, bandyti jas sujungti, pataikyti į reikiamą vietą ir lavins pirštelių miklumą.
Tėvų kantrybės išbandymas
Pasitaiko, kad mažylis labai sėkmingai valgo rankomis, tačiau labai pyksta, jei jam duodamas šaukštelis, nes su juo nepavyksta pataikyti į burną, viskas iškrenta. Tokia situacija labai dažna ir reikalaujanti tėvų kantrybės. Atsiminkite, kad nei vienas iš mūsų negimėme turėdami gyvenimo įgūdžių, kad ir kokie paprasti jie būtų. Kasdien vis kažko mokomės. Savarankiškai pavalgyti – vienas iš gyvenimo iššūkių mažam žmogeliukui, kurį jis turi įveikti. Padėkite jam būdami kantrūs, sudarydami tam tinkamą aplinką (patogūs baldai, drabužiai, įrankiai), paskatindami, padėdami tiek, kiek jam tuo metu reikia, tačiau, pamažu, pagalbą mažinkite, pasidžiaugdami bet kokiomis vaiko pastangomis, nesureikšmindami nesėkmių ir vėl skatindami vaiką bandyti iš naujo.
LEGO Group įsipareigoja teikti vaikams saugią, lavinančią ir kūrybiškumą skatinančią žaidimo patirtį. Žaisdami LEGO DUPLO arba LEGO kaladėlių rinkiniais, mažieji lavina svarbiausius įgūdžius, kūrybišką mąstymą, mokosi spręsti problemas ir koncentruoti dėmesį. Daugiau informacijos apie vaikų lavinimą, žaidimą bei žaidimus galima rasti interneto svetainėje www.lego.com, kurios aplinka yra saugi ir vaikams.