Mama klausia:
„ Auginu 3 metų sūnų ir pastebėjau, kad jis palyginus su kitais vaikais nėra savarankiškas- nori, kad aprengčiau, užsegčiau, lauke vaikščiojant paneščiau ir panašiai. Kaip patartumėte, kaip skatinti vaiko savarankiškumą? Gal galite parašyti, ką trejų metų vaikas jau turėtų mokėti padaryti pats, be suaugusiųjų pagalbos?“
Atsako vaikų darželio „Šilagėlė” pedagogė Kotryna Namavičienė.
Apie trečiuosius metus vaikas pradeda įsisąmoninti savąjį „aš” ir tai sukelia jam prieštaringus jausmus: iš vienos pusės savarankiškumas reikalauja savojo „aš” įtvirtinimo (o vaikai tai išreiškia nesutikdami ir prieštaraudami), kita vertus, savęs atskirumo nuo supančio pasaulio suvokimas kelia nesaugumo jausmą. Taip pasireiškia trečiųjų vaiko metų krizė, tėvų vadinama ,,spyriojimosi” periodu.
Šiuo laikotarpiu vaikas tarsi peržengia iš vieno amžiaus tarpsnį į kitą, apimantį 3-5 jo gyvenimo metus. Taip pat tretieji metai paprastai sutampa su vaiko socialumo pradžia. Vaikas sąmoningai domisi kitais vaikais: ką jie žaidžia, ką sako. Bendraudamas vaikas jau pradeda pastebėti priežasties ir pasekmės ryšius, mokosi socialinio elgesio taisyklių.
Kaip būtų galima lavinti vaiko savarankiškumą namuose?
Lavinant savarankiškumą namuose, svarbu nuolat palaikyti vaiko savigarbą, girti už visus pasiekimus, pasidžiaugti, kai vaikas stengiasi ką nors atlikti pats, nors kartais ir nesigauna, skatinti ir būtinai pagirti už pastangas. Svarbiausia mažyliui, jog jis galėtų pats atlikti paprastus darbus: paspausti lifto mygtuką, uždaryti duris ar išmesti šiukšlę į šiukšliadėžę.
Patys artimiausi žmonės turėtų atsižvelgti į mažylio norus, pavyzdžiui, ką valgyti per pietus: bulves ar makaronus, leisti jam pasirinkti. Ką apsirengti einant pasivaikščioti – kokios spalvos kelnes ir marškinėlius. Leisdami vaikui rinktis ne tik išreikšite jam pagarbą, bet ir mokysite atsakomybės.
Bendraujant su vaiku ar ko nors jo prašant, nežiūrėkite į vaiką „iš viršaus“, o verčiau stenkitės, kad jūsų akys būtų tame pačiame lygyje, taip vaikas sutelks dėmesį į jūsų klausimą ir greičiau į jį sureaguos.
Ugdant vaiko savarankiškumą namuose įrenkite vaiko ūgiui tinkamą stalą, kėdę, kad jis galėtų savarankiškai atsisėsti, leiskite vaikui pačiam pasikabinti drabužius. Taip pat galima vaikui patikėti namų ruošos darbus, tokius kaip susitvarkyti savo kambarį, susilankstyti drabužius, nešvarius drabužius nunešti į skalbinių krepšį ir t.t.
Vaikams labai padeda namuose turėti nu(si)statytą dienotvarkę, kai yra aišku, kad atsikėlus yra išsivalomi dantukai, nusiprausiama, žaidžiama, susitvarkoma ir pan.
Namų ruošos darbai 3 metų vaikui:
• Susitvarko žaislus, knygutes;
• Padeda padengti stalą;
• Valo dulkes;
• Apsirengia;
• Nuneša nešvarius indus iki kriauklės;
• Padeda rūšiuoti skalbinius;
• Prisideda prie lauko darbų (renka lapus, šiukšles, laisto gėles).
Labai svarbu padrąsinti vaiko norus, o nesėkmės atveju nebarti, verčiau pasidžiaugti, kad jis mėgino ir pasiūlyti, kaip tai galima padaryti lengviau. Taip pat neskubėti padaryti už vaiką to, ką jau jis moka pats, todėl kartais geriau atsikelti 20 minučių anksčiau ir skirti laiko vaikučiui pačiam apsirengti bei pavalgyti pusryčius.
Kad vaikas norėtų rengtis, galite jam pasiūlyti išsirinkti rūbelius pačiam, taip, kartais vaikas apsirengs „nestilingai”, bet jam pačiam bus malonūs jo išsirinkti rūbeliai ir jis jaus, kad jūs laikote jį jau dideliu, atsakingu ir savarankišku žmogumi.
Labai svarbu kartoti vaikui, jog jis gali atlikti, kokią nors veiklą, nors kartais aplanko nesėkmė, todėl reikia jį skatinti patikėti savo jėgomis.
Kuriant artimesnį ryšį su vaiku labai naudingos yra pasakos. Skaitykite jas prieš miegą, taip jūsų ir mažylio santykiai taps glaudesni, todėl mažylis noriai kreipsis į jus pagalbos ištikus bėdai.
Visgi svarbiausia yra nepamiršti, kad geriausias mažylio ugdymas būna tuomet, kai jis vyksta nepastebimai, žaidimo forma, nuoširdžiai ir natūraliai.