Ilgą laiką į lopšelį-darželį buvo žvelgiama kaip į vaikų priežiūros įstaigą, kurios pagrindinė funkcija yra prižiūrėti vaikus, kol tėvai dirba. Šiuolaikiniai lopšeliai-darželiai tokį modelį pakeitė iš esmės – mažieji čia ateina kurti, pažinti, kaip veikia gamtos dėsniai, atrasti ir suprasti mus supantį pasaulį. Pedagogai sako, kad ankstyvasis ikimokyklinis vaikų ugdymas itin svarbus, nes ikimokykliniame amžiuje vyksta sparčiausias smegenų vystymasis, todėl tokio amžiaus vaikai yra labai imlūs, geba mokytis greičiau nei suaugusieji.
Pažinimas – per patirtis
Vaikai iš prigimties yra smalsūs. Jie nori pažinti aplinką, suvokti aplink vykstančius reiškinius, rasti paaiškinimą gamtoje vykstantiems procesams. Šiuolaikiniams vaikams neužtenka išgirsti, jie nori patys pamatyti, ištirti, eksperimentuoti. Tam puikiai tinka STEAM veiklos, kuriose derinami gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, kūrybos bei matematikos dalykai.
STEAM veiklos yra populiarios visoje Lietuvoje, bet labiau taikomos mokyklinio amžiaus vaikams ugdyti. Visgi tyrimai rodo, kad tokį ugdymą reikėtų pradėti ankstyvajame ikimokykliniame amžiuje, kai vaikai yra itin smalsūs ir viskuo domisi. Reaguodama į tai, Šiaulių miesto savivaldybė penkiuose miesto lopšeliuose-darželiuose yra įkūrusi „STEAM darželis“ centrus, kuriuose dirba kvalifikuoti pedagogai, padedantys vaikams atsakyti į nuolat neraminantį klausimą „Kodėl?“.
„Esame turbūt vieninteliai Lietuvoje patys pirmieji įkūrę savo lopšeliuose-darželiuose „STEAM darželis“ centrus. Šiuose centruose yra išplėtota visa infrastruktūra, yra reikalingos priemonės, atitinkamai įkurdintos erdvės, kuriose vaikai gali atlikti įvairias praktines veiklas: eksperimentuoti, atlikti bandymus, tyrinėti, stebėti tiek aplinką, tiek įvairius reiškinius. Įvertinome tinklą, kad tokių centrų būtų įvairiuose miesto mikrorajonuose, kad į juos praktinei veiklai galėtų atvykti ir vaikučiai iš kitų lopšelių-darželių“, – sakė Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėja Edita Minkuvienė.
Šiaulių lopšelio-darželio „Žirniukas“ direktorė Laima Tiepelienė atskleidė, kad vaikai STEAM veiklų nekantriai laukia. Atvykę į centrą ir apsirengę baltus chalatus, vaikai įsijaučia į jaunųjų tyrinėtojų vaidmenį ir pasineria į atradimų pasaulį.
„Programa „STEAM darželis“ įtraukia vaikus į aktyvią, žaismingą veiklą, kurios metu vaikai įgyja ne tik naujų žinių, patyrimų, bet ir ugdo kalbinius bei socialinius gebėjimus. Vaikus pratiname tyrinėti, eksperimentuoti, kelti problemą ir ieškoti sprendimo būdų, dirbti komandoje. Pastebime, kad programoje dalyvaujančių vaikų STEAM sričių gebėjimai auga“, – džiaugėsi lopšelio-darželio direktorė.
Į lopšelį-darželį – mokytis kalbų
Ikimokykliniame amžiuje intensyviai formuojasi vaiko kalbų centrai, vystosi motorika, todėl šis amžiaus tarpsnis labai tinkamas mokytis kalbų. Tyrimai rodo, kad geriausių rezultatų pasiekiama tada, kai užsienio kalbos vaikas pradeda mokytis dar ikimokykliniame amžiuje.
Daugelyje lopšelių-darželių užsienio kalbą galima rinktis kaip būrelį. Toks mokymasis yra tikslinis, vaikas kalbos mokosi tik užsiėmimo metu. Kur kas efektyvesnis yra dvikalbis ugdymas, kai vaikas lopšelyje-darželyje ugdomas dviem kalbomis. Tokiu atveju grupėje dirba du mokytojai vienas iš jų kalba tik lietuvių kalba, o kitas tik anglų kalba.
„Dvikalbis bendravimas vyksta natūraliai, neskirstant ugdomojo proceso į atskirus anglų kalbos mokymo užsiėmimus, nenumatant konkretaus laiko, vietos ar temos. Vyksta natūralus nuolatinis ugdomasis procesas, kai vaikas skatinamas komunikuoti dviem kalbomis (nenaudojant tiesioginio vertimo) grupinių, individualių užsiėmimų metu, žaidžiant, tyrinėjant, eksperimentuojant, kuriant, bendraujant tiek organizuotos, tiek laisvos veiklos metu“, – sako Šiaulių lopšelio-darželio „Gluosnis“ direktorė Rita Jasmontienė.
Šiaulių mieste šiuo metu veikia du lopšeliai-darželiai, kuriuose yra sudarytos galimybės dvikalbiam vaikų ugdymui. Švietimo skyriaus vedėjos E. Minkuvienės teigimu, dėmesį šiai sričiai paskatino ir mieste veikianti NATO bazė, besikuriančios užsienio verslo įmonės. Dažnai iš svetur atvykę darbuotojai, pareigūnai drauge atsiveža ir šeimą, tad kyla poreikis ugdyti anglakalbius vaikus.
„Tai duoda pridėtinę vertę ir išskirtinumą miestui, nes į tokias grupes gali ateiti ir vaikas ir iš mūsų lietuviškos šeimos, jeigu tėveliai pageidauja, kad vaikas ugdytųsi gimtosios kalbos ir tuo pačiu užsienio kalbos įgūdžių. Taip pat mes galime priimti vaikus, kurie sugrįžta iš užsienio gyventi į Lietuvą, daugelį metų prabuvę kitoje šalyje. Vaikas lengviau integruojasi, mokosi lietuvių kalbos“, – sakė E. Minkuvienė.
Sveikos mitybos įgūdžiai – nuo mažų dienų
Nors vaiko mitybos įpročiai formuojasi šeimoje, ikimokyklinio ugdymo įstaiga irgi atlieka labai svarbų vaidmenį. Šiuolaikiniuose lopšeliuose-darželiuose jau nuo mažų dienų vaikai mokosi įvertinti sveiko maisto naudą organizmui, atskirti, kurie produktai yra sveiki ir naudingi sveikatai. Taip formuojami sveikos mitybos įgūdžiai ir gebėjimas įvertinti maisto kokybę.
Šiaulių miestas vienas iš pirmųjų Lietuvoje įsitraukė į Žemės ūkio ministerijos inicijuotą projektą, skatinantį ekologišką maitinimą ikimokyklinio ugdymo įstaigose. Ekologiškas maitinimas šiuo metu yra išplėtotas daugelyje miesto lopšelių-darželių: vienur vartojami tik ekologiški produktai, kitur – atskiros produktų grupės.
„Už ypatingai didelį ekologinio maitinimo lopšeliuose-darželiuose tinklą esame apdovanoti specialiuoju Žemės ūkio ministerijos ženklu. Vieni iš pirmųjų parengėme ekologiškos mitybos valgiaraščius. Juose ne tik sveikas, ekologiškas maistas, prioritetas teikiamas ir maisto pateikčiai, estetikai, serviruotei. Vyresni vaikai dalį maisto, paprastai tai būna daržovės, vaisiai, garnyras, gali pasirinkti patys, nuspręsti, kiek ir ko jie norėtų. Toks įgūdžių formavimas apima ekologiško maitinimo procesą“, – teigė E. Minkuvienė
Šiaulių miesto lopšelis-darželis „Ąžuoliukas“ kasmet dalyvauja projekte ir teikia paraišką paramai gauti. Lopšelyje-darželyje vaikai maitinami visų maisto produktų grupių ekologiškais produktais. Lopšelio-darželio direktorės Aivos Gendvilienės teigimu, pasikeitę maitinimosi įpročiai pakeitė ir ugdymo procesą. Vaikai ne tik kasdien valgo lietuvišką, ekologišką maistą, bet ir yra supažindinami su sveikos mitybos įpročiais, taip formuojamas ir jų teigiamas požiūris į maisto kokybę.
„Kasdieninėse veiklose ir praktiniuose užsiėmimuose su vaikais daug kalbama, diskutuojama apie sveiko maitinimosi įpročius, sveiką gyvenseną. Į ugdomąsias veiklas aktyviai įsitraukia ir bendruomenės nariai, kurie vaikams suteikia žinių apie ekologiško maisto svarbą organizmui. Tikime, kad ši iniciatyva padės vaikams suformuoti teigiamą požiūrį į maisto kokybę ir paskatins ateityje rinktis ne tik sveiką maistą, bet ir sveiką gyvenseną“, – pasakojo A. Gendvilienė.
Fizinis aktyvumas – žingsnis į sveiką gyvenseną
Fizinis aktyvumas, judėjimas vaikui – įgimtas dalykas, judėdamas jis stiprina savo raumenyną, sveikatą, koordinaciją. Lopšeliuose-darželiuose fizinis aktyvumas yra integruojamas į kasdienes vaikų veiklas. Stengiamasi, kad vaikai daugiau laiko praleistų gryname ore, aktyviai leistų laiką.
Labai svarbu, kad lopšelio-darželio aplinka būtų turininga, kad vaikas atrastų fizinį aktyvumą skatinančių veiklų. Vertindama vaikų poreikį judėti ir sveikai gyventi, Šiaulių miesto savivaldybė lopšelių-darželių teritorijose įkūrė žaidimų erdves, pritaikytas skirtingo amžiaus vaikams. Kai kurie lopšeliai-darželiai turi stadionus, krepšinio, futbolo aikšteles.
„Šiaulių miesto darželiuose daug dėmesio skiriama sveikos gyvensenos, sveikatos įgūdžiams formuoti. Visi miesto lopšeliai-darželiai yra Sveikatą stiprinančių mokyklų tinkle. Labai daug šio tinklo veiklų yra skirta aktyviam judėjimui, sportavimui. Tai yra sveikatos kryptis“, – sakė Švietimo skyriaus vedėja.
Šiaulių lopšelio-darželio „Rugiagėlė“ direktorės Romos Jarulienės teigimu, jeigu tik vaikas nori, jam turi būti sudarytos visos sąlygos judėti, sportuoti. Juk fizinės veiklos ne tik stiprina kūną, bet ir suteikia džiaugsmo, žadina teigiamas emocijas.
„Dalyvaujame įvairiuose projektuose, stiprinančiuose vaikų psichinę ir fizinę sveikatą. Esame šalia Dainų parko, tad dažnai ten keliaujame, einame žaisti į teniso kortus, organizuojame bėgimus, šventes regbio stadione. Du kartus per savaitę vyresniesiems vaikams vyksta užsiėmimai, kuriuos veda kūno kultūros pedagogas. Turime įvairaus sportui skirto inventoriaus, judesio korekcijos kabinetą. Ugdome vaikus sportiškai, sudarome galimybes koreguoti laikyseną, judėjimą,“ – sakė R. Jarulienė.
Prioritetai kuria išskirtinumą
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjos E. Minkuvienės teigimu, dėmesys vaikui, jo įvairiapusiam ugdymui tampa miesto išskirtinumo ženklu. Siekiama, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigos būtų šiuolaikiškos ir patrauklios tiek mažiesiems, tiek jų tėvams.
„Šios keturios kryptys – STEAM veiklos, dvikalbis ugdymas, ekologiškas maitinimas ir fizinio aktyvumo skatinimas – yra mūsų prioritetai. Šiauliai šiose srityse yra jau pažengę, esame sukaupę patirtį, kuria mūsų pedagogai dalijasi ne tik Lietuvoje, bet ir kitose šalyse. Matome šiose veiklos kryptyse ateities perspektyvą ir galimybes plėstis. Džiaugiamės, kad mūsų miesto vaikai gali gauti tai, kas kitur pasiekiama tik privačiuose lopšeliuose-darželiuose“, – sakė Švietimo skyriaus vedėja.