53% NUOLAIDA ŽURNALO MANO NAMAI PRENUMERATAI
Pedagogė pataria tėvams kaip vaikus ir paauglius paskatinti skaityti knygas?

Pedagogė pataria tėvams kaip vaikus ir paauglius paskatinti skaityti knygas?

Skaitymo nauda vaiko vystymuisi jau seniai yra įrodyta moksliniais tyrimais. Mokslininkai teigia, kad skaitymas ne tik padeda ugdyti geresnius kalbos ir bendravimo įgūdžius, bet ir skatina kritinį mąstymą, problemų sprendimą ir kūrybiškumą. Skaitymas padeda ir vaiko emociniam vystymuisi. Teigiama, kad knygas skaitantys vaikai užauga empatiškesni, turi aukštesnį emocinį intelektą. Taigi, knygų skaitymo nauda neginčijama ir akivaizdi, tačiau kaip šiuolaikinę vaikų kartą, teikiančią pirmenybę laikui prie ekranų, bet ne knygų skaitymui, paskatinti skaityti knygas?

Šį klausimą iš tėvų dažnai išgirsta ir mokyklų pedagogai. „Šiaurės licėjaus“ mokykloje lietuvių kalbos mokytoja dirbanti Jurgita Perednienė sako, kad didžioji dalis tėvų supranta skaitymo naudą, tačiau patys tam skiria labai mažai laiko.

„Aš visiems tėvams sakau – skaitykite kartu su savo vaiku. Tai bus jūsų laikas drauge, kurį paversite tam tikru malonumu. Užsidarykite su vaiku kambaryje, atsisėskite ar atsigulkite šalia ir skaitykite… Ramiai, neskubėdami, pakaitomis, išsiaiškindami visus nesuprantamus žodžius, aptardami veikėjų poelgius, iliustracijas, juokdamiesi kartu. Ir nesvarbu, ar šiandien jūsų vaikas perskaitė 10, ar 20 puslapių. Paverskite knygos skaitymą laiku kartu, kurį jis norės ir norės patirti, net jei jau bus suaugęs ir gyvens atskirai,“ – pataria pedagogė.

Labai svarbu skaitymo netapatinti su bausme (už neatliktą užduotį, per ilgą telefono naudojimą ir pan.), tad kitas būdas, kurį siūlo mokytoja J. Perednienė – paversti skaitymą žaidimu! „Už kiekvieną perskaitytą skyrių, knygą apdovanokime vaiką, ir tai nebūtinai turi būti materialus atpildas. Vaikas tikrai apsidžiaugs išgirdęs tėvų pagyrimą, pajutęs švelnų apkabinimą ar gavęs galimybę padiskutuoti apie netinkamą knygos veikėjo poelgį. Vaikas knygą prisimins tik tuo atveju, jei apie ją su juo pasikalbėsite,“ – patarimais dalijasi mokytoja.

O ką daryti, jei tėvai negali skirti pakankamai laiko skaitymui kartu su vaikais? Juk su kiekviena aukštesne klase literatūros sąrašas tik ilgėja ir kas mėnesį vaikams tenka perskaityti po vieną ar daugiau knygų. Lietuvių kalbos pedagogė sako, kad kiekvieno mokytojo užduotis yra ir pačius vaikus paskatinti ieškoti savų metodų, kaip jiems lengviau ir be įtampos perskaityti knygas iš mokytojo „užduoto“ literatūros kūrinių sąrašo.

„Pasidalinsiu patarimu, kurį man pasakė patys vaikai. Šis metodas skatina laikytis drausmės, tačiau jo dėka knyga perskaitoma lengvai ir be streso. Tereikia turimą puslapių skaičių padalinti iš to mėnesio dienų skaičiaus, pavyzdžiui, jei knygą sudaro 255 puslapiai, tai įveikta ji bus kiekvieną dieną skaitant po 8-9 puslapius. Galima leisti sau neskaityti savaitgaliais, tačiau tuomet darbo dienomis reikės perskaityti po 13 puslapių,“ – moksleivių skaitymo metodu dalijasi lietuvių kalbos pedagogė.

Labai panašus skaitymo skatinimo būdas yra susijęs su laiku. Reikia susitarti su vaiku, jog bus skaitoma kasdien po 15 minučių. Skaičius nebauginantis, laikas lygus nusiprausimui duše, tad vaikams nesunku įsipareigoti ir pasiekti reikiamą rezultatą. Tik būtina viena sąlyga – telefonas turi likti kitame kambaryje, kitaip nuolat kirbės mintis jį patikrinti ar pažiūrėti, kiek liko laiko skaityti.

Mokytoja turi patarimą ir azartiškų vaikų tėvams. Ji sako, kad tokiems vaikams derėtų pasiūlyti sudalyvauti knygų skaitymo lenktynėse. „Skaitykite tą pačią knygą ir pamatysite, kaip smagu įsitraukti į skaitymo varžybas, ypač jeigu laimėtojo laukia prizas. Žinoma, knyga visuomet turi būti aiškiai matomoje ir lengvai pasiekiamoje vietoje, visada po ranka, kad turint kelias laisvas minutes nereiktų jos ilgai ieškoti,“ – pataria tėvams mokytoja Jurgita Perednienė.

Apie „Šiaurės licėjų“

Prieš 8 metus Vilniuje įkurta lietuviško kapitalo mokykla „Šiaurės licėjus“ priklauso įmonių grupei, kurioje veiklą vykdo mokykla, darželiai ir neformalaus ugdymo centras. Šiuo metu ugdymo įstaigose mokosi daugiau nei 650 vaikų ir dirba virš 150 darbuotojų. Mokykloje taikomas Šiaurės šalių švietimo modelis nuolat sulaukia pasaulinių įvertinimų už akademinius pasiekimus, mokinių emocinės savijautos bei pažinimo raidos rezultatus. Mokykloje yra įrengtas meditacijų kambarys, kuriame vaikai ir mokytojai ateina pailsėti, susikaupti ir dalyvauja dėmesingumo praktikų lavinimo užsiėmimuose.

Mano išsaugoti straipsniai