Sankt Peterburge vykusioje tarptautinėje mintinio skaičiavimo „Menar“ olimpiadoje 7 metų Gabijus Beržinis savo amžiaus kategorijoje užėmė trečiąją vietą. Ne vienoje olimpiadoje apdovanojimus pelnęs pirmokas iš Kauno per akimirksnį mintyse gali sudauginti dviženklius skaičius, o paklaustas, kuo norėtų būti užaugęs, mini programavimą ir inžineriją.
Matematikos pamokos – nuo ketverių
Didėjant tiksliųjų mokslų svarbai vis daugiau tėvų rūpinasi, kad jų vaikai pamėgtų matematiką. Gabijaus Beržinio tėtis Ramūnas pasakoja, kad berniukas labai anksti pradėjo „draugauti su skaičiais“. Norėdami lavinti vaiko talentą jie atvedė jį į „MENAR akademiją“ – čia jis mokslus tęsia jau trečius metus.
„MENAR akademijos“ vadovė Vaida Zibalytė sako, kad akademijoje, pasitelkiant specialią metodiką, mokoma mintyse greitai atlikti aritmetinius veiksmus nesinaudojant pagalbinėmis priemonėmis. Toks užsiėmimas reikalauja itin didelės koncentracijos, atminties ir vizualizacijos gebėjimų, tad mokantis daug dėmesio skiriama jiems lavinti.
„Labai džiaugiamės Gabijaus pasirodymu. Į olimpiadą važiavo 6 vaikai iš Lietuvos. Konkurencija buvo didelė – olimpiadoje dalyvavo 300 vaikų, renginys vyko užsienio kalba, bet tai nesukliudė jam puikiai pasirodyti“, – pergale džiaugėsi V. Zibalytė. Berniuko tėtis pasakoja, kad į olimpiadą važiavo tik išbandyti jėgų, nors pats Gabijus lyg pranašaudamas svarstė, jog būtų gerai užimti trečiąją vietą.
Stulbinantys skaičiavimo gebėjimai
Gabijus atlikti aritmetinius veiksmus su skaičiais mintyse gali greičiau, nei paprasti žmonės tai padarytų skaičiuotuvu.
„Jis be vargo mintyse per kelias sekundes gali sudauginti dviženklius skaičius. Kai žmonės pamato, kaip berniukas skaičiuoja, nustemba, nes pats skaičiavimas atrodo tikrai nepaprastai, bet už šio gebėjimo slypi įdėtas darbas. Mokytis jam labai patinka, tik kartais nesinori prisėsti prie namų darbų, bet kai jau prisėda – nebegali atsitraukti“, – pasakoja Gabijaus tėtis.
Gabijaus mokytoja Rūta Pėželienė pasakoja, kad per pamokas vaikai iš pradžių išmoksta skaičiuoti su specialiais skaitliukais – abakusu. Vėliau siekiama skaitliukus „perkelti“ į mintis juos vizualizuojant ir veiksmus atlikti jau tik mintyse.
„Kaip greitai ir tiksliai vaikas gebės skaičiuoti, priklauso ne tik nuo turimų gebėjimų, bet ir darbo. Jis tikrai yra gabus vaikas, bet talentas gali atsiskleisti tik tada, kai ugdomas, o Gabijus yra atlikęs per 1800 namų darbų užduočių“, – teigia R. Pėželienė.
Nors domisi įvairiais dalykais, paklaustas, kuo norėtų būti užaugęs, berniukas pasakoja, jog svarsto apie programuotojo karjerą, nes girdėjo, kad jie daug uždirba, bet lanko ir inžinerijos būrelį, tad programavimą norėtų sieti su inžinerija.
Siekia skirtingų tikslų
V. Zibalytė pastebi, kad tėvai vaikus mokytis mintinio skaičiavimo atveda dėl skirtingų priežasčių. „Dalis vaikų pas mus atkeliauja, nes yra labai gabūs matematikai ir tėvai nori toliau lavinti jų talentą. Kiti nori, kad pagerėtų vaikų dėmesingumas ir koncentracija – dažna šių dienų problema. Kadangi mintinis skaičiavimas reikalauja itin daug dėmesingumo, mokantis nuolat lavinamas šis gebėjimas. Pavyzdžiui, vaikai turi atlikti koncentracijos reikalaujančias užduotis skambant trankiai muzikai. Dar kiti tėvai renkasi šį būrelį, nes siekia lavinti vaiko bendruosius gebėjimus, o skaičiuojant mintinai lavėja abu smegenų pusrutuliai“, – pasakoja mokyklos įkūrėja V. Zibalytė.
Ši iš Rytų kilusi intelekto lavinimo metodika taikoma visame pasaulyje, o į Lietuvą buvo atvežta 2013 metais. Pradėti jos mokytis galima nuo ketverių, nors tokiose šalyse kaip Japonija mintinis skaičiavimas populiarus ir tarp vyresnių žmonių kaip atminties lavinimo užsiėmimas.