Kokie yra labiausiai paplitę stereotipai apie mergaičių ir berniukų skirtumus? Kurie jų pagrįsti faktais, o kurie tėra tik mitai?
Parsisiųskite programėles telefonams štai čia: „iPhone“, Pusseptinto kilogramo kūdikį pagimdžiusi mama nepastebėjo nėštumo
Motina atsisako neįgalaus vaiko, kurį užauginti ryžtasi tėtis
Amerikiečių psichologės Eleanor E. Maccoby ir Carol Jacklin pamėgino išsklaidyti daugumą mitų ir parodyti, kad priešingos lytys turi daugiau panašumų nei skirtumų.
Mitas. Mergaitės labiau linkusios bendrauti, nei berniukai.
Teiginys, kad mergaitės komunikabilesnės už berniukus, neturi jokio pagrindo. Ankstyvoje vaikystėje ir mergaitės, ir berniukai buriasi į grupes, kad galėtų kartu žaisti. Nei berniukai, nei mergaitės neparodo akivaizdaus noro žaisti vieni. Tam tikrame amžiuje berniukai net daugiau laiko praleidžia žaisdami su bendraamžiais, nei mergaitės.
Mitas. Tokia savybė kaip savigarba berniukams svarbesnė, nei mergaitėms.
Psichologinių testų rezultatai parodo, kad vaikystėje ir paauglystėje tai, kaip mergaitės ir berniukai vertina tokią savybę kaip savigarba, praktiškai nesiskiria. Tačiau iš tiesų, kai kuriose srityse berniukai dažniau linkę savimi didžiuotis. Mergaitės save laiko labiau kompetentingomis santykių srityje, o berniukai linkę puikuotis savo jėga.
Mitas. Mergaitės geriau už berniukus atlieka paprastas, kasdienes ar rutinines užduotis.
Mitas. Berniukų geresni matematiniai gebėjimai ir erdvės pojūtis.
Ir mergaitės, ir berniukai vienodai veiksmingai atlieka paprastas, tipines užduotis. Matematiniai gebėjimai berniukams pasireiškia apie 12-uosius metus, tuo pat metu jiems gana greit vystosi erdvinis mąstymas. Jiems lengviau įsivaizduoti ir suprasti, kur yra akims nematoma objekto dalis. Kadangi erdvinis mąstymas vystosi paauglystėje, tam turi nemažos įtakos aplinka, kurioje vaikas auga, kur jam suteikiamos geresnės sąlygos labiau jį išvystyti. Ne mažesnę įtaką turi ir specifinė vaiko hormoninė sistema. Tėvai, vadovaudamiesi stereotipais, kad berniukai gabesni matematikai, dažniau juos nukreipia šia linkme, suteikia jiems sąlygas gilintis į šią sritį, todėl berniukai ir išsiugdo tokius gebėjimus. O mergaitės rečiau įtraukiamos į veiklą, kuri ugdo matematinį mąstymą.
Mitas. Berniukams labiau nei mergaitėms būdingas analitinis mąstymas.
Ir berniukams, ir mergaitėms būdingi vienodi analitiniai gebėjimai. Abiejų lyčių vaikai sugeba atskirti svarbius dalykus nuo mažiau svarbių, informacijos sraute atsirinkti tai, kas svarbiausia.
Mitas. Mergaičių kalbiniai gebėjimai geresni, nei berniukų.
Taip, mergaičių kalbiniai gebėjimai vystosi anksčiau, nei berniukų. Tačiau sulaukus paauglystės, jie susilygina, tik vyresnės klasės mergaitės pradeda lenkti berniukus. Joms geriau sekasi atlikti testus, perprasti kalbos vingrybes, jų rašiniai geresni ir stiliaus, ir gramatine prasme. Panašiai kaip berniukų matematiniai gebėjimai, taip pat ir mergaičių kalbiniai gebėjimai geriau išugdomi dėl įvairių priežasčių, pavyzdžiui, mergaitės dažniau būna bendruomenėje, tarp žmonių, ir tai jas motyvuoja vystyti kalbinius gebėjimus ir kalbos jausmą.
Mitas. Mergaitės ne tokios agresyvios, kaip berniukai.
Mergaitės ne tokios agresyvios, kaip berniukai, ir šis skirtumas pastebimas jau nuo dvejų metų, kai vaikai pradeda žaisti grupelėmis. Agresija pasireiškia fizinio aktyvumo metu – berniukai dažniau veliasi į muštynes, demonstruoja norą kautis, išsako grasinimus žodžiais. Dažniau ši agresija pasireiškia prieš kitus berniukus, rečiau prieš mergaites. Nėra jokių įrodymų, kad dėl berniukų agresijos būtų kalti jų tėvai.
Mitas. Mergaites lengviau paveikti, nei berniukus, joms taip pat lengviau padaryti įtaką, nei berniukams.
Ir mergaitės, ir berniukai vienodai leidžiasi įtikinami, paveikiami ir dažnai imituoja suaugusiųjų elgesį. Ir vieniems, ir kitiems daro įtaką socialinė aplinka, jie supranta, kad reikia gerbti visuotinai priimtais elgesio normas. Vienintelis dėmesio vertas skirtumas yra tas, kad mergaitės labiau derina savo ir aplinkinių nuomonę, o berniukai gali perimti kokios bendraamžių grupės vertybes, nepaisydami savo asmeninio požiūrio į kokį nors konkretų klausimą, net jei jų požiūris itin skiriasi nuo vyraujančio grupėje. Todėl peršasi išvada, kad berniukus lengviau paveikti nei mergaites.
Mitas. Mergaitės jautresnės garsams, o berniukai lengviau vizualizuoja daiktus.
Ankstyvame amžiuje ir mergaitės, ir berniukai vienodai reaguoja į aplinkos objektus, kuriuos mato ar girdi. Ir vieni, ir kiti labai gerai pastebi skirtumus – skirtingus garsus, objektų formas ir atstumą tarp jų. Šis panašumas išlieka ir vaikams paaugus – abiejų lyčių vaikai sugeba vienodai suvokti tai, kas vyksta aplink, pasitelkę regėjimą, klausą ir lytėjimą.