JUS PASITINKA ATSINAUJINĘS TAVO VAIKAS
Vaikų ugdymo specialistė: su menu turėtų būti pažindinami jau ikimokyklinukai

Vaikų ugdymo specialistė: su menu turėtų būti pažindinami jau ikimokyklinukai

Analizuoti galima toli gražu ne tik literatūros kūrinius, o mokytis istorijos – ne tik iš įvairių artefaktų ar raštų. Langu į praeitį vis dažniau tampa ir meno kūriniai, kuriuos pažinti vaikams padeda gerai žinomi meno specialistai. Pabrėžiama, kad menas ne tik ugdo vaikus, plečia jų pasaulėžiūrą ir leidžia įgyti naujų žinių, bet ir lavina kūrybiškumą. O kartais geriausia pamoka tampa ir apsilankymas vis inovatyvesnėse parodose.

Padeda atsiskleisti

Domėjimasis menu ir jo supratimas vis dar dažnai priskiriamas suaugusiems žmonėms, tačiau pradėti lavintis šioje srityje galima ir net reikėtų kur kas ankstesniame amžiuje. Kaip pabrėžia tyrinėti ir tobulėti meno ir kultūros srityse visuomenę skatinančio socialinio verslo VšĮ „Art Central“ vadovė Agnė Norkutė, tam galimybę suteikia ne tik pamokos, bet ir parodos, kuriose meno kūriniai pristatomi pasitelkus įvairius novatoriškus sprendimus.

„Parodos toli gražu jau nebėra vien tik ant sienų pakabinti meno kūriniai – juos papildo specialiai parenkami ar sukuriami kvapai, apšvietimo sprendimai ar dokumentiniai kadrai. Visa tai leidžia parodas suskirstyti į atskiras dalis, sukurti neeilinę atmosferą, o suprasti meno subtilybes padeda išsamūs audiogidai arba gido vedamos edukacijos. Visa tai tampa priežastimi, kodėl į parodas veržiasi ir patys mažiausieji“, – pastebi meno specialistė.

Kauno Karalienės Mortos mokyklos vadovė Dovilė Manukian antrina, kad su menu, žymiais autoriais ir jų kūriniais turėtų būti pažindinami jau ikimokyklinukai. Tuomet, tik formuojantis jų pasaulio suvokimui, menas natūraliai tampa svarbia pasaulėžiūros ir asmenybės dalimi.

„Pažindami meną vaikai susipažįsta su juos supančia aplinka, pasauliu ir pačiais savimi: per meną ugdomas smalsumas, atidumas, gilinami kritinio mąstymo ir kūrybiškumo gebėjimai, gebėjimas analizuoti ir vertinti, vaikai skatinami mąstyti apie istoriją, detales ir priežastis. Žinoma, nepamirštant ir estetikos pojūčio. Drąsiai galima sakyti, kad menas – puiki terpė vaikui skleistis, jis padeda ir kitiems mokykloje dėstomiems dalykams bei yra visapusiškos sėkmingos asmenybės dalis, todėl labai svarbu kuo anksčiau su menu susipažinti, jį pažinti ir suprasti“, – akcentuoja Kauno Karalienės Mortos mokyklos vadovė.

Nebepakanka vien teptuko

Manukian pastebi, kad nors galimybių pažinti meną net ir mažiems vaikams yra vis daugiau, tačiau vis dar dažnai daromos ugdymo klaidos. Viena pagrindinių – mokiniai supažindinami tik su meno technika: kaip piešti pieštuku, guašu ar akvarele, kaip išreikšti savo mintis popieriaus lape, bet nesigilinant, kas už to slypi.

„Mokinys niekada nesuvoks ir nepamils meno, jei liepsime nutapyti jūrą, bet nepaaiškinsime to priežasčių, jis nebus įvestas į kontekstą. Būtinai reikia suvokti ir meno istoriją, kultūrinį ir istorinį kontekstą, kūrybinį procesą. Kad menas taptų svarbus jaunajai kartai, ją su menu reikia ne tik supažindinti nuo mažens, bet ir leisti matyti daugiau nei tik paveikslėlį, išmokyti vertinti ne tik estetiką, bet ir meno siunčiamą žinutę“, – pataria pašnekovė.

Ji akcentuoja, kad sklandžiam ugdymo procesui ir nuoširdžiam vaikų susidomėjimui menu taip pat reikia nuolatinio tęstinumo. Todėl Karalienės Mortos mokykloje dailės raiškos, technikos ir įgūdžių lavinimo, o kartu ir meno istorijos, raidos bei kūrybinio mąstymo mokoma nuo priešmokyklinės klasės iki pat pagrindinės mokyklos baigimo. Be to, gero rezultato nebūtų įmanoma pasiekti be gerų specialistų.

„Menas labai įvairialypis, todėl skirtingi žmonės jį supras skirtingai, jis jiems siųs skirtingas žinutes: vienus trauks estetika, spalvos ir detalės, kiti mene ieškos vilties, šviesos ir įkvėpimo, tretiems menas bus būdas atrasti pusiausvyrą, patirti ne tik gerų emocijų, bet ir išgyventi blogąsias. Norint tai pažinti reikia ir specialistų įsitraukimo, todėl džiaugiamės savo komandoje turėdami mokytoją Rūtą Gurčinienę, kurios puikų darbo rezultatą galime matyti jau dabar: menu susidomėję ne tik mokiniai, bet ir kolegos, tėveliai, kurie ne tik piešia, kuria ir analizuoja vieni kitų bei žymių menininkų kūrinius, bet ir buriasi į plenerus. Pavasarį vyko savaitės trukmės Menų bienalė, o šiemet planuojame skelbti mokinių darbų aukcioną. Galima sakyti, kad mūsų mokiniai jau yra „užkabinti“ meno“, – rezultatais džiaugiasi šios mokyklos vadovė.

Parodose – ir istorijos pamokos

Manukian pastebi, kad neatsiejama Karalienės Mortos mokykloje pritaikomo ugdymo proceso dalimi tapo ir lankymasis su menu susijusiuose renginiuose, muziejuose ir parodose. Jose vaikai analizuoja dailininkų darbus ir gilina kitas žinias.

„Tokios parodos papildo mokymosi procesą ir suteikia papildomą galimybę įdomiai susipažinti su istorija. Vaikai nori ir kviečia savo tėvelius kartu keliauti į muziejus net per atostogas, ne tik atpažįsta ten kabančius žymių autorių darbus, bet geba „pravesti edukaciją“ ir savo šeimos nariams. Tikiuosi, kad ši praktika ateityje ateis ir į kitas mokyklas“, – viliasi pašnekovė.

Norkutė akcentuoja, kad tokią galimybę suteikia ir gausėjantis parodų pasirinkimas. Kartais jose supažindinama tik su vienu laikotarpiu ar meno srove, tad apsilankymas parodoje gali virsti ir istorijos pamoka. Viena tokių – visai neseniai Klaipėdoje ir Kaune eksponuota, o dabar į Vilnių persikėlusi „Art Central“ organizuojama paroda „Pasaulio dailės lobynai: nuo Monė iki van Gogo“. Ji adresu Pilies g. 6-1 veiks iki pat gruodžio 31 dienos.

„Parodoje eksponuojami sertifikuoti originalaus dydžio ir originalia technika aliejumi ant drobės pertapyti impresionizmo meistrų darbai, kurie padeda geriau susipažinti su šia viena svarbiausių pasaulio istorijoje meno srovių. Toks parodos formatas kur kas labiau paskatina domėtis menu nei žvelgiant į vadovėlius. Parodoje vedamos ekskursijos ir edukacijos, nukeliančios į prieš 160 metų atsiradusį impresionizmo laikotarpį“, – akcentuoja A. Norkutė.

author avatar
super_admin
Mano išsaugoti straipsniai

SKAITOMIAUSI