Žurnalo MANO NAMAI metinė prenumerata su 53% NUOLAIDA!
Ikikalbinis ugdymas. Ką veikti su kūdikiu iki 6 mėnesių?

Ikikalbinis ugdymas. Ką veikti su kūdikiu iki 6 mėnesių?

Mes labai mažai dėmesio skiriame kūdikių ugdymui nuo 0-6 mėn., tačiau tai yra kritinis laikas, kada mes padedame pamatus būsimai kalbai. 

Girdimasis suvokimas ir dėmesys vaikui vystosi nuo pat gimimo. Pirmą gimimo mėnesį galite ramiu balsu pasakoti vaikui, ką jūs su juo darote (maitinate, keičiate drabužius ir pan.). Antrąjį mėnesį vaikui formuojasi regimasis suvokimas ir atsiranda galimybė tikslingai pradėti ugdyti girdimąjį dėmesį. Tą reikia daryti tada, kai vaikas pradeda sekti akimis judančius daiktus ir atsiranda susidomėjimas virš lovytės kabančiais žaislais. Jūsų užduotis – išmokyti vaiką valingai (sąmoningai) atkreipti dėmesį į garsus, prasmingai į juos reaguoti. Užsiėmimams naudokite skambančius žaislus.

Diana Anušauskė – Švederauskienė
Diana Anušauskė – Švederauskienė
Asm. albumas

 

GIRDIMOJO DĖMESIO UGDYMAS

♦ Vedžiokite ranka skambantį žaislą taip, kad jis liktų vaiko regėjimo lauke. Vaikas turi žvilgsniu žaislą sekti.

♦ Atsistokite vaiko regėjimo lauke, bet ne ten, kur nukreiptas jo žvilgsnis, ir skleiskite su žaislu garsą. Vaikas turi pasukti galvą ir pažiūrėti į jus.

♦ Dviese atsistokite skirtingose kambario vietose ir pašaukite vaiką vardu taip, kad jis perkeltų žvilgsnį nuo vieno prie kito.

♦ Kviesdami vaiką atsitraukite nuo jo, prisiartinkite, kad jis išmoktų iš klausos atskirti garso atstumą ir susieti garsą su jo šaltinio vieta.

♦ Kiek vėliau pradėkite ugdyti vaiko girdimąjį suvokimą, tai yra, gebėjimą diferencijuoti (skirti) garsus vieną nuo kito. Naudokite grojančius žaislus. Pvz., vienoj rankoj barškutis, kitoj – cypsiukas. Išskėtus į šalis rankas, pagroti tai su vienu, tai su kitu žaisliuku. Vaikas turi į juos pasižiūrėti.

GIRDIMOJO SUVOKIMO UGDYMAS

♦ Kelis kartus parodykite savo vaikui, kaip skamba du skirtingi žaislai. Patartina naudoti žaislus, iš kurių garsai gali būti išgaunami nepastebimai (cypsiukai), kitaip jis reaguos ne į garsą, o į jūsų veiksmus žaislu. Parodžius vaikui, kaip skamba žaislai, paimkite juos ir išskėskite rankas į šonus. Pakaitomis išgaukite garsą tai viena ranka, tai kita ranka – vaikas turėtų atpažinti žaislą ar garso kryptį ir pažiūrėti jį.

♦ Tuo pačiu tikslu gali būti naudojamas žmogaus balsas. Vaikas turi atpažinti, kas jį pašaukė ir pažvelgti į jį.

Kai vaikas gebės laisviau judėti ir imti į rankas žaislus, užduotį pasunkinkite.

♦ Išgaukite garsą iš vaikui pažįstamo žaislo taip, kad vaikas jo nematytų (už nugaros), tada parodykite iš karto du žaislus ir paprašykite paimti tą, kuris skambėjo. Kartokite žaidimą keletą kartų, kol vaikas supras, ko iš jo reikalaujama.

Kai vaikas pradeda vapėti ir čiauškėti, pereikite prie sudėtingesnių pratybų.

♦ Pakartokite paskui vaiką tai, ką jis netyčia ištarė (pavyzdžiui, BA-BA-BA), palaukite, gal vaikas dar kartą pasakys BA-BA, jūs vėl pakartokite. Gaunasi savotiškas dialogas. Vaikas mokosi suvokti kalbėjimo eiliškumą. Jei vaikas nebekartoja, galite vaikui priminti, kaip tai padaryti – švelniai suspauskite pirštais vaiko lūpas (patys tardami „BA-BA-BA“ suspauskite ir savo lūpas). Jei vaikas nesupranta, ką jis turėtų daryti – neverskite, tiesiog toliau mėgdžiokite KITUS vaiko tariamus garsų derinius.

♦ Kai jis išmoks pakartoti paskui jus, ką pats prieš tai pasakė, pasiūlyk jam naujų garsų derinių. Labiausiai tinka lūpiniai garsai (tariami lūpomis) su balsiais – MU-MU, PY-PY, MA-MA, BU-BU ir kt.

♦ Tarkite garsus taip, kad vaikas matytų jūsų artikuliaciją. Pirmiausia balsiai: [A], |Y], [O], [U], [E], [Ė), paskui skardieji priebalsiai, kurių tarimas aiškiai matomas: [M], [B], [V], [D], [N] (tardami paskutinius du garsus, liežuvį šiek tiek iškiškit tarp dantų). Vaikas turi pakartoti paskui jus. Galite pirštais suteikti norimą formą jo kalbos organams: atverkite burną, ištempkite į šypseną lūpas, suveskite lūpas į „straubliuką“, suspauskite lūpas, pirštu palieskite vaiko liežuvį ir t.t. Tai padės pajausti kalbos padargus. Greičiausiai vaiko tariami garsai bus suminkštinti – tai normalu.

Išmokęs girdėti garsą (t.y., suvokti garsą bei susieti jį su atitinkamu daiktu), vaikas išmoksta klausytis. Jis sutelkia dėmesį į jį dominančius garsus, įsiklauso ir reaguoja į ritmą ir intonaciją. Teisinga reakcija į garsus labai svarbi vaiko kalbiniam aktyvumui. Tai paruošia dirvą foneminiam suvokimui. Tad jei norite, kad vaikas laiku pradėtų kalbėti, skirkite kasdien kelias minutes prasmingai veiklai vaiko būdravimo metu.

Klinikinė logopedė Diana Anušauskė – Švederauskienė

IG: diana_privatuslogopedas

https://www.facebook.com/privatuslogopedasKlaipedoje/

Web: www.okascia.lt

 

Mano išsaugoti straipsniai