Apie 20 proc. Europos gyventojų dėl įvairių priežasčių negali skaityti įprasto spausdinto teksto. Ypač skaudžiai skaitymo sutrikimai pasijaučia mokykloje besimokantiems vaikams. Įgarsinta mokiniams rekomenduojama literatūra ar garsiniai vadovėliai – vienas iš geriausių sprendimų, kad skaitymo sutrikimų turintys vaikai ir jų tėvai rugsėjo 1-ąją pasitiktų ramesni.
Daugelyje šalių sparčiai plėtojama knygų prieinamais formatais leidyba. Dažniausiai tai knygos garsiniu formatu. Didžiųjų kalbų grupių šalys turi puikius balso sintezatorius – sintetinį balsą sunku atskirti nuo diktoriaus balso. Šiuo atveju leidyba prieinamais formatais spartesnė, nes knygos garsinamos keliais mygtuko paspaudimais. Deja, retesnės Europos kalbos (tarp jų – ir lietuvių kalba) kol kas negali pasigirti kokybiška balso sinteze. Todėl vien knygos įgarsinimas yra ilgas ir brangus procesas.
Lietuvos aklųjų bibliotekoje diktorių įgarsinti leidiniai tampa vertingu ir efektyviu sprendimu visiems, patiriantiems skaitymo sunkumų. „Gyvo“ balso garsinės knygos ypač svarbios mokiniams – padeda taisyklingai tarti, kirčiuoti, suvokti sakinių struktūrą, intonacijos svarbą, plečia žodyną.
O labiausiai disleksiją (skaitymo sutrikimą) turintiems vaikams padeda apsikeitimas atrastomis skaitymo strategijomis ir žinojimas, kad esi ne vienas, patiriantis skaitymo sunkumų.
Disleksijos stovykla skleidė žinią apie skaitymo būdų įvairovę
Neseniai Lietuvos aklųjų bibliotekoje prašurmuliavo vasaros stovykla disleksiją turintiems vaikams, surengta kartu su „Dyslexia centru“. Džiugu, kad į stovyklą sugrįžta ir praėjusios vasaros dalyviai. Šiemet jie – labiau savimi pasitikintys, disleksiją vadinantys „ypatinga galia“ ir besidžiaugiantys su tokiais pat iššūkiais besidorojančių bendraamžių bendryste.
Sulaukėme ne tik vilniečių. Išgirdę apie disleksijos stovyklą, šeimos savaitei persikėlė į Vilnių. Stovykloje gera ir tėvams. Nors į biblioteką atvyksta tik ryte ir vakare, neskuba iš jos išvykti, dalijasi patirtimis ir dąsina vieni kitus. „Nuvykusi pas specialistus, išgirdau kandų klausimą: a, čia toji tinginių liga, kuri pastaruoju metu tampa madinga?“, guodžiasi viena mama. „Surengsime madų šou“, juokiasi kita.
„Anksčiau daug skaitydavau vaikui, pavargdavau. Kartais, kai jis nedėmesingai klausydavo, net susipykdavome. O atradus garsinius leidinius, sūnus jaučiasi savarankiškas, klausydamas vadovėlio ir sekdamas paryškintą pastraipą ekrane. Dėl profesionalaus diktoriaus įgarsinimo, vaikas mokosi taisyklingo tarimo, kirčiavimo, kalba rišliau ir raiškiau“, – džiaugiasi tėtis.
Naujas projektas skaitymo kliūtims šalinti
Lietuvos aklųjų biblioteka įsijungė į Latvijos disleksijos asociacijos koordinuojamą Erasmus+ programos lėšomis finansuojamą projektą „Garsiniai vadovėliai – pagalba skaitymo sunkumų turintiems mokiniams ir jų mokytojams“ (angl. „Audio Textbooks – Help for Challenged Readers and Their Teachers“, 2020-1-LV01-KA201-077533). Vienas projekto partnerių – DAISY konsorciumas, jau keletą dešimtmečių siūlantis sprendimus visiems, kam skaitymas kelia sunkumų.
Bendradarbiaudami projekto partneriai parengs DAISY vadovėlių kūrimo metodiką bei pasiūlys vadovėlių ir kitos mokomosios medžiagos skaitymo ypatumų turintiems mokiniams. DAISY formatas unikalus tuo, kad realiuoju laiku susieja tekstą ir garsą, siūlo begalę navigacijos galimybių bei įgalina pasirinkti geriausiai įžiūrimą šriftą bei kontrastą.
Šeštokams – nauji DAISY formato vadovėliai
Šiuo metu DAISY formatu rengiami 6 klasei skirti istorijos („Žingsniai“) bei geografijos („Žemė“) vadovėliai. Jau rugsėjį šeštokai, kuriems sunku skaityti įprastai, galės naudotis pirmosiomis DAISY vadovėlių dalimis, o lapkritį bus parengtos ir antrosios šių vadovėlių dalys. DAISY formatu parengti vadovėliai ypatingai draugiški skaitymo sutrikimų turintiems vaikams, nes tekstas, skaitomas diktoriaus balsu, realiu laiku yra paryškinamas ekrane. Tokiu vadovėliu mokinys galės naudotis ir pamokos metu (tiesa, prireiks išmanaus įrenginio ir ausinių).
„Apklausus skaitymo ypatumų turinčius vaikus auginančias šeimas, paaiškėjo, kad garsiniu ar DAISY formatu parengti vadovėliai reikalingi visų klasių mokiniams. Deja, projekto ištekliai riboti, o vadovėlių rengimas tokiu formatu reikalauja daug laiko ir žmogiškųjų išteklių, – sakė projekto vadovė Dalia Balčytytė. – Siekiame ir politinio poveikio – švietimo sistemoje įtvirtinti ankstyvos disleksijos diagnostikos ir pagalbos suteikimo praktiką, kad skaitymo sunkumai būtų įveikti kuo anksčiau ir neapribotų vaiko ugdymosi galimybių.“
DAISY formatu parengti vadovėliai bus patalpinti virtualioje bibliotekoje ELVIS, kurios ištekliais naudotis gali visi, negalintys skaityti įprasto spausdinto teksto.