Lapkričio 23 dieną Lietuvoje viešės ir paskaitą skaitys garsi lytinio ugdymo specialistė iš Prancūzijos Ines Pelissie du Rausas (Inès Pelissié du Rausas). Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktarė ir penkių vaikų mama yra išleidusi net keturias viena kitą papildančias monografijas apie paauglių lytinį ugdymą ir rengimą šeimai. Šiandien ji keliauja po Europą ir skaito pranešimus šia tema besidomintiems tėvams bei edukologijos specialistams.
Kalbėdama apie tinkamą amžių, kada tėvai turėtų kalbėtis su vaikais apie brendimą, specialistė pastebi, kad užmegzti artimą ryšį su vaikais lengviau, kol šie dar nėra įžengę į paauglystę ir susidūrę su jos sunkumais. Ankstyvoji paauglystė yra tobulas metas prisijaukinti savo mažuosius ir sukurti pasitikėjimą. Pasitikėjimo ryšys bei nuolat mamos ir tėčio rodoma meilė įsitvirtina ir išlieka mergaičių ir berniukų širdyse, padidina jų savivertę ir tampa tvirtu vidiniu ramsčiu jiems įžengiant į suaugusiojo pasaulį. „Nepamirškite, kad geriau pradėti kalbėtis anksčiau, nei per vėlai, ir vėliau nei niekada. Užduotis didžiulė – juk kalbame apie savo vaikų laimę,” – sako Ines.
Per paauglystės slenkstį kopiantiems berniukams ir mergaitėms natūraliai kyla gausybė nebe vaikiškų klausimų. Ar kūnas skirtas eksperimentams? Ar meilė – tai kažkas „šlykštaus”? Ar kūdikis reiškia grėsmę? Kaip mylėti save ir gerai jaustis savo kūne? Ką reiškia būti vyru? Ką reiškia būti moterimi? Su daugybe klausimų ir nežinia susiduria ir tėvai. Ar sūnus, dukra išmoks priimti savo bręstantį ir besikeičiantį kūną? Ar jiems pavyks susitapatinti su savo lytimi ir pasiruošti brandaus vyro ir brandžios moters gyvenimui?
Ines moka į šiuos klausimus atsakyti ir apie sudėtingiausius dalykus kalbėti neužgaudama skaitytojo jautrumo. To paties ji moko ir kitus: tėvus, mokytojus ir visus dirbančius su vaikais. Kaip ir per paskaitas, taip ir rašydama knygas Ines pabrėžia pozityviąją pedagogiką, kuri padeda paprastai šnekėtis su vaikais, padėti jiems atrasti laimę, kurią žmogus patiria mylėdamas. Būtent tėvai, Ines manymu, gali būti geriausi vaikų ugdytojai ir jie privalo nebijoti „į savo rankas perimti emocinį ir seksualinį savo vaikų švietimą”. Jei tėvai išmoktų su vaikais užmegzti atvirą ir pasitikėjimo kupiną ryšį, vaikai mokytųsi klausti garsiai užuot eksperimentavę ir mokęsi iš klaidų arba nesąžiningų ir netikrų „mokytojų”.
Daugiavaikė mama ir lytinio ugdymo specialistė nuogąstauja, kad šiandien vaikai lytiškai bręsta aplinkoje, kurią būtų galima pavadinti pernelyg seksualizuota, kurioje seksualiniai ryšiai, nors ir tapę norma, traumuoja jauną žmogų.
Daugiavaikė mama ir lytinio ugdymo specialistė nuogąstauja, kad šiandien vaikai lytiškai bręsta aplinkoje, kurią būtų galima pavadinti pernelyg seksualizuota, kurioje seksualiniai ryšiai, nors ir tapę norma, traumuoja jauną žmogų. Ypač merginoms tai dažnai tampa nemalonia patirtimi. Permiegoti su kuo nors tapo daugiau ar mažiau privalomu dalyku norint „būti suaugusiu”. Paaugliai pripažįsta: „Na, esi šiek tiek priverstas, nes kiti taip daro”. Aplinka, žiniasklaida ir kiti „ugdytojai”, kurie daug kalba apie seksą, pamiršta, kad kalbant apie seksą reikia kalbėti ir apie meilę bei gyvybę. Siūlyti paaugliams instinktais paremtą seksualumą, kuris būdingas gyvūnams, tėra žmogiško orumo sumenkinimas. Mylėtis nereiškia „poruotis”. Lytinio švietimo pamokose žodis „meilė” šiandien sutinkamas nedažnai. Juk tuo tarpu, kai gyvūnų lytinė elgsena yra visiškai instinktyvi, vyro ir moters seksualumas yra žmogiškas, kitaip tariant, asmeninis, paremtas santykiais, laisvas ir kylantis iš meilės… „Kad vaikas būtų laisvas, kad sugebėtų patirti pilnavertį žmogiškąjį seksualumą, turime jį įspėti apie „dirbtinio” seksualumo spąstus, nes žmogus labai skiriasi nuo gyvūno. Taip pat turime parodyti, kad netikra gali būti ir laisvė: žiūrėti bet ką, išbandyti visokias patirtis, kurios gali vesti į priklausomybę,” – teigia specialistė.
Ines manymu, pagrindinė žinia, kurią tėvai turi perduoti savo vaikams yra ta, kad žmogaus lytiškumas yra žmogiškas ir stebuklingas dalykas. Kūno ir lytiškumo vertę turėtų pabrėžti tėvai bei edukologijos specialistai, rengiantys paauglius pasitikti lytinio brendimo iššūkius ir pasiruošti vieną dieną būti gerais šeimos tėvais ir mamomis. Jau ankstyvojoje paauglystėje mergaitėms ir berniukams reikia padėti suprasti savo vaisingumą, žinoti, kaip veikia jų kūnai, kokia atsakomybė jiems nuo šiol tenka ir kokį džiaugsmą tas vaisingumas žada. Savo knygose Ines moko, kaip atsargiai ir subtiliai vaikus supažindinti su jų kūnuose vykstančiais pokyčiais bei pabrėžia, kaip svarbu juos išmokyti gerbti priešingos lyties brendimo požymius, kūną ir orumą. Atsakingas lytinis ugdymas nėra vien tik tam tikrų žinių suteikimas. Ines pabrėžia, kad būtina paauglius raginti ir mokyti prisiimti žmogiškąją atsakomybę už savo sprendimus. Atsakyti į vaikams rūpimus klausimus apie lytiškumą, visų pirma, per meilės, įsipareigojimo ir atsakomybės, pagarbos sau, priešingai lyčiai ir gyvybei prizmę – tai tikrasis lytiškumo ugdymas.
Išmokti mylėti kitą žmogų autentiška meile yra uždavinys kiekvienam vaikui ir mes, ugdytojai, turime žinoti, kaip jiems padėti šiame nelengvame kelyje. Vienoje iš knygų Ines pateikia tokį atsakymą vaikui, klausiančiam, nuo ko reikia pradėti mokantis mylėti: „Pirmiausia, įprask pagarbiai žiūrėti į berniukus ir mergaites, kurie yra šalia tavęs. Žiūrėti pagarbiai reiškia žiūrėti į žmogų ir matyti jo veidą, savo žvilgsnio sąmoningai nefiksuojant ties anatominiais dalykais. Kiekvienas žmogus labai nori būti gerbiamas. Galima netgi sakyti, kad žmogus visada yra vertas pagarbos, net jei apie tai nesusimąsto. Pagalvok apie tai. Atsigręžk į kitus. Ne tik per „Gerumo akcijas”. Kiekvieną dieną padaryk vieną ar kelis konkrečius dalykus kitam žmogui realiame pasaulyje. Juk išmokti mylėti reiškia nebūti vien sau. Mylėti reiškia atrasti davimo džiaugsmą ir jį matyti kito žmogaus žvilgsnyje.”
Vilniuje, ISM universitete, lapkričio 23 dieną 18.30 val. Ines ne tik dalinsis savo sukaupta patirtimi ir žiniomis, bet ir pristatys dvi šiuo metu į lietuvių kalbą verčiamas knygas apie tai, kaip apie lytiškumą kalbėti su į ankstyvąją paauglystę (9-11 m.) įžengusiais vaikais. „Tėti, ar meilė yra graži?” skirta berniukų, o „Mama, papasakok man apie meilę” – mergaičių lytiškumo ugdymui. Šios knygos parašytos klausimų ir atsakymų forma. Jas lengva skaityti, nes jose detaliai ir su iliustracijomis paaiškinta viskas, ką turėtų mokėti paaiškinti tėvai, auginantys tokio amžiaus vaikus.
Straipsnio autorė – Salomėja Fernandez Montojo