Dažnai keliaujate, nusprendėte pagyventi svetur, o gal tiesiog ieškote alternatyvos mokymui(si) klasėje? Šįmet 30-metį švenčiančios „Vilniaus privačios gimnazijos“ (VPG) plėtros vadovas Klaudijus Melys sako – pasidomėję specializuoto nuotolinio ugdymo galimybėmis plačiau, tėvai greitai pamiršta dvejones ir supranta, kad tai visavertė alternatyva, leidžianti vaikams efektyviai mokytis Lietuvos mokykloje iš bet kurio pasaulio kampelio. O tėvams, žinoma, ramiai planuoti ilgas darbostogas ar persikėlimą į kitą šalį. Šiandien Lietuvoje vienintelė nuotolinio ugdymo programą nuo 1 iki 12 klasės siūlanti ir virtualią platformą vitualimokykla.lt įkūrusi VPG atspindi vis globalesnės visuomenės lūkesčius. Jeigu jau kuris laikas svarstote apie tokią galimybę, čia rasite atsakymus į visiems rūpimus klausimus – galimybės, vis dar gajūs nepagrįsti mitai, pasiruošimas ir dar daugiau.
Tęsti mokslus Lietuvos mokykloje iš bet kurio pasaulio kampelio – misija įmanoma!
Technologijų amžiuje vaikai pirmieji prisitaiko prie pokyčių, o nuotolinio ugdymo subtilybės dažniausiai nerimą kelia tėvams. Ar vaikas sugebės prisitaikyti ir kokybiškai tęsti mokslus per nuotolį? Virtualimokykla.lt įkūrėjai kviečia į technologijų teikiamas galimybes pažvelgti plačiau – juk tai puikus būdas kontaktinį mokymą papildyti ir praturtinti technologiniais sprendimais, padaryti jį kuo labiau įtraukiantį ir įgalinantį. Nesvarbu, mokomasi klasėje ar per nuotolį. Reikia turėti omenyje, kad kalbame apie specializuotą, mokslui nuotoliu pritaikytą mokyklą, kur vaikai turi unikalią galimybę mokytis čia ir dabar, įprastu ritmu iš bet kurio pasaulio kampelio.
„Mūsų virtualaus ugdymo platforma – galimybė pasaulio lietuviams mokytis mokykloje Lietuvoje, neprarandant santykio su gimtąja šalimi, draugais. Nuotolinio ugdymo pasirinkimas taip pat labai svarbus ir įprastai besimokantiems kontaktiniu būdu – mokiniai gali mokytis skirtingose pasaulio vietose. Filipinai, Madagaskaras, Italija, Ispanija, Norvegija, Latvija ir kitos šalys – jas jau sunku suskaičiuoti. Šiuolaikinės šeimos dažnai keliauja, vis dažniau keičia savo gyvenamąją vietą“, – sako K. Melys ir priduria, kad šioje ugdymo kelionėje, trumpesnėje ar ilgesnėje, vaikai plečia savo gebėjimą veikti bei greitai prisitaikyti multikultūrinėje, dinamiškoje aplinkoje.
Nuo 1 iki 12 klasės:
Besimokančiųjų ir net laikančių egzaminus nuotoliu vis daugiau
Vis mažiau šiuolaikinių šeimų gyvena sėsliai, tad susidomėjimas virtualiomis mokyklomis auga, nepriklausomai nuo to, koks vaiko amžius. Ypač, kai yra galimybė virtualioje platformoje mokytis nuo 1 iki 12 klasės ir net laikyti egzaminus. Pašnekovas pastebi, kad daugiausiai nuotolinio mokymo(si) paslaugomis šiandien naudojasi 1–8 klasių mokiniai, bet priduria, kad 12 klasės egzaminai tikrai nebėra esminis trukdis norintiems keisti gyvenamąją vietą.
Beje, į virtualios mokyklos įkūrėjus tėvai kreipiasi ne tik tuomet, kai planuoja keisti gyvenamąją vietą. „Pastebime, kad yra vis daugiau mokinių, kurie keliauja dėl įvairių sporto bei mokslo pasiekimų ar keičia gyvenamąsias vietas, tačiau tai lygiai taip pat pasiteisinęs ugdymo modelis tiems, kurie sunkiau susikaupia klasėje ar, pavyzdžiui, turi judumo problemų“, – sako K. Melys.
Kaip mokymo(si) nuotoliu programa veikia praktikoje?
„Vilniaus privačios gimnazijos“ plėtros vadovas pasakoja, kad mokantis per nuotolį vaikams sudaromos visos sąlygos mokytis pagal tą pačią programą kaip ir klasėse pamokas lankantys bendraamžiai. Tiesa, nuo 5 iki 12 klasės laikomasi tos pačios programos, pagal kurią pamokos vyksta čia, Lietuvoje, o 1–4 klasių moksleiviams nuotolinio ugdymo programos yra parengiamos individualiai, pagal mokinio gebėjimų lygį.
Tai nėra namų mokymo(si) programa, tad priešingai nei šios atveju, mokiniai prisijungia į dalį hibridiniu būdu gyvai vykstančių pamokų. Žinoma, kita dalis – savarankiškas darbas, kuriam suteikiamos visos reikalingos priemonės, taikomi patikrinti ir pagrįsti nuotolinio ugdymo metodai. Esant poreikiui, moksleiviai gali dalyvauti individualiuose virtualigimnazija.lt užsiėmimuose, papildomose veiklose.
Kitas dažnas klausimas – kaip planuojamas laikas ir palaikoma efektyvi vaiko dienotvarkė? „Mes tam naudojame individualizuotą mokymosi laiko planavimo įskiepį (angl. k. Learning Management System) kaip integruotą mūsų mokomosios platformos įrankį. Kasdienėse ugdymo programose taip pat naudojame Virtual Labs ir kitas savarankiško mokymosi technologijas“, – pasakoja K. Melys.
Specialistas dar kartą pabrėžia, kad nereikia lyginti to, ką matėme per pandemiją ir to, kaip procesai vyksta specializuotoje įstaigoje, kur mokomasis turinys nuolat skaitmeninamas bei atnaujinamas, kur taikomi naujausi EdTech sprendimai: „Sekame ir pasaulyje žinomų bei pripažintų mokyklų, sukūrusių nuotolinio bei hibridinio ugdymo pasiūlą, pavyzdžius. Nuolat dalinamės geriausiomis patirtimis, aktyviai dalyvaujame tarptautiniuose mokyklų tinkluose, vienas tokių – The Outstanding Schools. Įkvėpti šiuolaikinių šeimų lūkesčio tęsti kokybišką ugdymą išvykus, nuotolinio mokymo(si) pasiūlą, sukūrėme dar prieš pasaulinę pandemiją.“
Papildomi virtualios mokyklos privalumai, apie kuriuos žino ne visi
Daugelis virtualios mokyklos paslaugomis besinaudojančių šeimų siekia, kad vaikai ugdytų ne tik pamatinius gebėjimus ar sėkmingai pasiruoštų egzaminams, bet ir gebėtų greitai prisitaikyti vis globalesniame pasaulyje, augtų pasaulietiški, verslus, smalsūs. Nuolat su pasauliniu mastu žinomomis ugdymo įstaigomis ir tėvų bendruomene aktyviai komunikuojančios virtualimokykla.lt atstovas sako, kad mokykla nėra ar bent neturėtų būti apie nusistovėjusią ir nekvestionuojamą sistemą ar taisykles. Mokymo(si) modelis kiek įmanoma turi būti pritaikomas prie vaiko, o kartu svarbu ugdyti ir kitas savybes, kurios padės kasdieniame gyvenime ir, žinoma, įsiliejant į dinamišką profesinę rinką.
„Mokykla yra gyvas organizmas, todėl čia mes taip pat mokomės ir bandome suprasti unikalius moksleivių poreikius. Besimokantiems per nuotolį teikiamų naudų sąrašą pildome atsižvelgdami į mokinių poreikius, jų amžių, galimybes pagal gyvenamąją vietą. Pavyzdžiui, besimokantiems nuotoliu Tenerifėje siūlome užsiimti popamokine veikla mūsų partnerių mokykloje – taip vaikai gali socializuotis. Jeigu tokios galimybės nėra – dirbame kartu, komunikuojame ir reaguojame į moksleivių poreikius. Be to, galime pasiūlyti nuotolinius papildomo matematinio mokymo ar antreprenerystės akademijos užsiėmimus“, – pasakoja K. Melys.
Apie adaptacinį periodą, arba kaip tinkamai pasiruošti
Pašnekovas atviras – sunkiausiais yra pirmasis mėnuo. Keičiantis mokymosi formai didžiausiu iššūkiu tampa efektyvus laiko planavimas. Jeigu norite tinkamai pasiruošti, svarbu sudaryti labai aiškią dienotvarkę ir laikytis disciplinos. Svarbus ir suvokimas, kad net tada, kai nėra tiesioginės vaizdo pamokos, ji vis tiek vyksta – savarankiškai atliekamos tos dienos užduotys.
K. Melys pabrėžia, kad tinkamus įpročius formuoti reikėtų jau nuo pirmojo mėnesio, vienas jų – nuolatinis ryšio su vaiku ir mokytoju palaikymas: „Sunkiausias būtent pirmasis mėnuo, kurio metu pasitaiko įvairių iššūkių visiems bendruomenės nariams, todėl mums kertinis dalykas ir vienas iš iššūkių – nuolatinė refleksija ir bendradarbiavimas. Šie procesai aktualūs visiems, mat tik bendradarbiaujant ir reflektuojant, suteikiant grįžtamąjį ryšį apie mokymą(si), visos suinteresuotos šalys tobulėja.“
Baiminatės, kad vaikas per daug laiko praleis prie kompiuterio ekrano? Specialistas atsako – viskas apgalvota iki menkiausių smulkmenų. Taip, prie ekrano teks praleisti kiek daugiau laiko, tačiau mokymo(si) tvarkaraščiai yra sudaromi taip, kad tiesioginio vaizdo pamokų skaičius per dieną neviršytų keturių pamokų. Gerai pagalvojus, tikėtina, kad vis tobulėjant technologijoms galiausiai vis tiek teks prisitaikyti prie kitokių mokymosi modelių ir daugelis iš jų bus neatsiejami nuo kompiuterių ekranų.
Svarstote dirbti nuotoliu ir nerimaujate, kaip pavyks suderinti nuo lokacijos nepriklausomo gyvenimo svajonę ir kokybišką vaiko ugdymą, išlaikyti ryšį su Lietuva ir bendraminčiais? Panašu, visavertė kontaktinio ugdymo alternatyva ir unikalus būdas išlaikyti mokymosi kokybę bei pažįstamą švietimo programą gyvenant savu ritmu svetur – yra. Novatoriškos mokyklos kaip virtualimokykla.lt parodė ir įrodė, kad vis globalesniame pasaulyje nebereikia gyvenimo planų sieti griežtai su mokyklos lokacija – atvirkščiai, ugdymo sistema gali prisitaikyti prie jūsiškės, kad ir kur ji bebūtų šiandien.