Daugelis tėvų itin dėmesingai stebi svetimų vaikų vystymąsi ir ima lyginti savo vaiką su jais. „Mano vaikas dar neskaito, nerašo ir nekalba angliškai, o jo bendraamžis pusbrolis moka. Mano nemoka važiuoti dviračiu, riedučiais ir riedlente, o klasiokai jau seniai tą daro. Mano vaikas neapsirengia ir nepavalgo pats, o panašaus amžiaus draugės vaikas seniai tą daro“. Tokie ir panašūs pamąstymai užklumpa daugelį tėvų.
Iš pirmo žvilgsnio, tėvai, kurie garsiai lygina savo vaiką su jo bendraamžiais, siekia vien tik teigiamų tikslų. Tokiu būdu tėtis ir mama pateikia vieno ar kito vaiko pavyzdį, norėdami parodyti savo mažyliui, kokiu norėtų jį matyti. Vis tik negalima vaikui sakyti, kad norėtumėte jį matyti tokį, koks yra kaimynų berniukas, nes tokiu būdu galite sukelti savo mažyliui nepasitikėjimą savimi ir suformuoti nevisavertiškumo kompleksą. Vaikas užsidaro savyje tuo pačiu bijodamas, kad jam nieko nepavyksta padaryti taip, kaip daro kiti, – iš anksto programuojama nesėkmė. Galiausiai dėl tokių palyginimų gali nutrūkti ryšys tarp tėvų ir vaikų, sutrikti pasitikėjimu grįsti santykiai su pačiais artimiausiais žmonėmis. Mažylis manys, kad jo nebemylės, jei jis netaps tėvų sukurtu idealu, o tai yra dar vienas smūgis savivertei ir meilei sau.
Individualus vaiko vystymasis: 9 svarbiausios taisyklės
Tėvai turi suvokti, kad vaikai vystosi skirtingai. Dažnai šeimoje, kur auga du vaikai, tėvai lygina jų vystymąsi ir nerimauja, jei vieno iš jų rezultatai nesutampa su kito vaiko rezultatais. Toks požiūris nėra sąžiningas abiejų vaikų atžvilgiu, nes jie niekada nebus vienodi.
Nepykite ir venkite nerimo, jei vaikui prastai sekasi išmokti naujų dalykų. Idealu, jei turite galimybę būti šalia vaiko ir planuoti jo dieną, paeiliui rikiuodami intelektą lavinančią veiklą su fiziniu aktyvumu.
Vaikų negalima barti, tačiau jiems būtini gyvi pavyzdžiai ir autoritetai, į kuriuos jie galėtų lygiuotis.
Vaikas pats turi užsimanyti siekti tam tikrų rezultatų, nes vidinė motyvacija yra svarbiausia.
Tiesa, vaiką galima lyginti su pačiu savimi, su savo pažanga, pabrėžiant, kad šiandien jam pavyko parašyti ar perskaityti kur kas geriau nei vakar.
Vaikui skirkite teigiamą įvertinimą – jis jam bus naudingas ir sukels norą tobulėti. Svarbu lavinti vaiko individualumą, ieškoti dalykų, kuriuos jam pavyksta padaryti geriau, ir padėti jam tobulinti savo sugebėjimus.
Tėvai daro klaidą lygindami savo vaiką su jo bendraamžiais. Svarbu suprasti, kad egzistuoja individualūs ankstyvajame vaiko amžiuje vykstantys procesai.
Nemėginkite vaiko barti, jei penkiametis nesidomi raidėmis, nors tą daro jo pusseserė; kad šešiametis droviai stovi batutų parko rūbinėje, kai kiti jo bendraamžiai drąsiai šokinėja neraginti… Yra daugybė situacijų, kai vaikai elgiasi skirtingai, nes skirtingi jų pomėgiai, temperamentai.
Vaikas turi neabejoti tėvų meile ir žinoti, kad mama su tėčiu pastebi ir vertina jo pasiekimus.