53% NUOLAIDA ŽURNALO MANO NAMAI PRENUMERATAI
Kaip kuo anksčiau atpažinti

Kaip kuo anksčiau atpažinti, kad vaikas yra itin gabus ir talentingas?

Kaip pastebėti, kad mažas vaikas yra apdovanotas ypatingais talentais ir kaip juos lavinti vaikų darželyje? Šiuos klausimus uždavėme ikimokyklinio ugdymo pedagogei.

Konsultuoja vaikų darželio „Šilagėlė“ ugdymo pedagogė Daiva Zakarauskaitė.

Dabar daug kalbama apie tai, kad Lietuvos švietimo sistema orientuojasi į vaikus „vidutiniokus” ir su gabiaisiais beveik nedirbama. Gabūs vaikai pasižymi individualiais gebėjimais bei savybėmis, lemiančiais mokymosi sėkmę ir didelius laimėjimus intelektualinėje, kūrybinėje ar kitoje veikloje. Vaikas gali pasižymėti aukšto lygio bendraisiais gebėjimais, kurių reikia ne vienos, o daugelio rūšių veiklai atlikti, ir specialiaisiais gebėjimais, kurių reikia tam tikrai veiklai atlikti (dainuoti, šokti, kurti eiles, pasakojimus).

Kokiame amžiuje pasireiškia vaiko gabumai?

Nepaisant to, kad gabūs vaikai yra labai skirtingi, ankstyvoje vaikystėje daugelis jų:

  • Pradeda labai anksti kalbėti, jų žodynas greitai plečiasi, jie sklandžiai reiškia mintis, anksti išmoksta skaityti;

  • Yra labai judrūs, anksti pradeda vaikščioti;

  • Pasižymi greita emocijų kaita ir intensyvumu, jautrumu;

  • Pasižymi išskirtiniu guvumu ir energija, mėgsta įsitraukti į kelias veiklas vienu metu;

  • Yra smalsūs, pastabūs, daug kuo domisi, klausinėja, tyrinėja;

  • Yra lakios vaizduotės, geba fantazuoti, rasti daug įvairių vienos problemos sprendimo būdų;

  • Siekia sudėtingesnės veiklos negu jų bendraamžiai vienoje, keliuose ar visose srityse;

  • Tvirtai laikosi savų vertybių;

  • Lengvai ir greitai mokosi.

Ne kiekvienas gabus vaikas turi visus minėtus ypatumus, tačiau pasižymi daugeli jų.

Kaip jie pastebimi darželyje?

Poreikis būti pripažintam, pastebėtam

Gabūs vaikai jautriai stebi aplinkinius, vertina jų požiūrį į save ir savo veiklos rezultatus. Jei aplinkiniai pastebi jų gabumus ir atkreipia dėmesį į jų veiklą bei jos rezultatus, vaikai jaučiasi priimami ir gerbiami.

Poreikis ilgam įsitraukti į sudėtingą veiklą pagal savo polinkius

Gabiems vaikams nepatinka kasdieninė rutina, jie nuobodžiauja, jeigu grupėje siūloma veikla atitinka tik vidutinių gebėjimų vaiko galimybes, jeigu nėra sąlygų ilgam pasinerti į mėgstamą veiklą.

Poreikis bendrauti su kitais panašių gebėjimų ir interesų vaikais

Gabių vaikų ir jų bendraamžių interesai dažnai labai skiriasi. Todėl gabūs vaikai ieško draugų, kurie turėtų tokią pat aistrą atrasti, tyrinėti, kurti, mėgtų sudėtingą veiklą, iššūkius. Jei vaikas turi galimybę bendrauti su panašiais į save, dalytis idėjomis, mokytis vieniems iš kitų, jis nesijaučia ,,kitoks”, atstumtas. Būtent dėl to gabūs vaikai mėgsta bendrauti su vyresniais vaikais ir suaugusiais.

Kam gabūs vaikai būna ir kaip darželyje skatinami jų gabumai?

Gabūs ikimokyklinio amžiaus vaikai dažniausiai turi gerų socialinių bei lyderystės gebėjimų. Jie geriau supranta save ir kitus, geriau numato elgesio pasekmes, geba tarpininkauti sprendžiant konfliktus, todėl geriau nei bendraamžiai įveikia įtampą, problemas, kliūtis. Tačiau dėl per didelio jautrumo jie gali būti pažeidžiamesni už kitus vaikus.

Ikimokyklinio ugdymo įstaigose reikėtų sukurti kuo palankesnes sąlygas gabiems vaikams ugdyti ir ugdytis:

  • Grupėje sudarykime sąlygas kuo įvairesnei, nevienodo sudėtingumo veiklai ir paskatinkime vaikus rinktis veiklą. Tai leis pastebėti, kokia veikla patinka kiekvienam vaikui, kokio sudėtingumo veiklą vaikas renkasi, kaip ilgai į ją įsitraukia, koks yra veiklos rezultatas. Pastebėję, kad vaiką domina sudėtinga veikla, kad jis atkakliai stengiasi įgyvendinti sumanymą, kad jo idėjos bei jų realizavimas yra netikėti, originalūs, pasikalbėkime apie tai su tėvais ar tos srities specialistais.

  • Parodykime vaikui, kad jo interesai ir pasiekimai pastebimi. Padrąsinkime vaiką įgyvendinti tai, ką yra sumanęs, skirkime jam laiko ir dėmesio, pasidžiaukime pastangomis ir rezultatais.

  • Planuodami, ką su vaikais veiksime, niekada nepamirškime gabiųjų. Gabiesiems reikėtų sugalvoti iššūkio situacijų – pasiūlyti sukurti ką nors sudėtingesnio (nupiešti judančius gyvūnus, sukonstruoti pasvirusį, bet pusiausvyrą išlaikantį bokštą, sugalvoti naują kompiuterinį žaidimą), parūpinti sudėtingesnių priemonių (sudėtingesnių konstruktorių, enciklopedijų).

  • Sudarykime sąlygas, kuriuose gabus vaikas pasijustų lyderis. Tegul jis pasiūlo kitiems vaikams įdomių žaidimo ar kitos veiklos idėjų, paaiškina žaidimo ar veiklos taisykles, padeda kitiems sudėtingesnėse situacijose.

  • Sudarykime galimybes bendrauti su tų pačių interesų bei gebėjimų vaikais. Ugdymo įstaigoje organizuokime papildomo ugdymo būrelius pagal veiklos sritis (dailės, muzikos, vaidybos, šokių, konstravimo, sporto ar kt.), į kuriuos susirenka įvairaus ikimokyklinio amžiaus tai veiklai gabūs vaikai. Pasitarkime su tėvais, ar nederėtų vaikui lankyti gabumų ugdymo mokyklėlių, būrelių, studijų už įstaigos ribų (choro, sporto būrelio, dailės studijos), kuriuose su vaikais dirba profesionalūs specialistai.

Kaip pastebėti talentus ir tinkamai juos vystyti toliau?

Tikslingai praturtinti gabaus vaiko ugdymą padeda jo turimų pasiekimų atpažinimas ir pažangos stebėjimas. Vaikų gabumai gali pasireikšti labai įvairiose srityse. Nustačius, kuriame kiekvienos srities pasiekimų žingsnyje yra vaikas, išsiaiškinamos sritys, kuriose jo pasiekimai geresni, nei daugumos bendraamžių. Atsižvelgus į tai, numatomi tolimesni jo ugdymo uždaviniai, sudėtingesni nei kitiems grupės vaikams. Gabių vaikų ugdymosi rezultatus, turinį, būdus, aplinkas reikėtų įtraukti į įstaigos ikimokyklinio ugdymo programas.

Mano išsaugoti straipsniai