Atlikta daug tyrimų, netyla tėvų diskusijos, kokio amžiaus vaikui geriausia lankyti darželį. „Vieningos išvados nėra“, – sako “Šilagėlės” darželio pedagogė Ramunė Juonienė.
Ar leisti dviejų metų mažylį į vaikų lopšelį darželį? O gal palūkėti iki trejų, kai jis pats mokės nueiti į tualetą, gražiai pavalgyti, o kalba patobulės taip, kad jis mokės sklandžiau ir aiškiau reikšti mintis?
Šie klausimai ramybės neduoda daugeliui tėvų. Be abejo, kiekvienos šeimos situacija yra unikali ir tik ji pati geriausiai gali apsispręsti, koks modelis jiems tinkamiausias.
Visgi su vaikais ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje dirbantys pedagogai turi vertingų pastebėjimų iš patirties. Jie gali patarti, kas svarbiau yra kalbant apie darželio lankymą: vaiko amžius ar jo socialinė ir emocinė branda?
Be to, vis garsiau kalbama apie tai, kad ne mažiau svarbu yra ne tik paruošti mažylį darželio lankymui, bet ir pasiruošti patiems. Priimti sprendimą, kad vaikas pradeda lankyti darželį, nėra lengva, todėl jis turi būti gerai apgalvotas, pamatuotas ir… neatšaukiamas.
Su šiomis mintimis apsilankėme „Šilagėlės“ vaikų darželyje, kur su pedagoge Ramune Juoniene aptarėme šiuos aspektus.
Jautrusis mažylio laikotarpis
Kūdikiai iki 20 mėnesių būna labiausiai prisirišę prie mamos, nenoriai ją palieka ir ilgai liūdi, kai jos nėra šalia. Kad susiformuotų tvirtas emocinis atsparumas, vaikas turi jausti nuoseklią mamos globą, rūpestį.
Šiuo laikotarpiu svarbiausia yra patenkinti vaiko poreikius: saugumo, šilumos, sotumo, meilės. Kiekviena mama savaip reaguoja į vaiko poreikius ir kuria ryšį su juo. Šis ryšys padeda mažajam pajusti visagalybę, sukelia jam gerus jausmus. Remiantis patirtimi, pastebiu, kad vaikams iki 20 mėnesių svarbu būti su mama.
Iš ko suprasti, kad vaikas pasiruošęs eiti į darželį?
Norint suprasti, kokio amžiaus vaiką geriausia leisti į darželį, reikia į šeimos situaciją pažvelgti plačiau. Tai labai individualu ir priklauso nuo kiekvieno vaiko būdo savybių. Vienas dvimetis ar trimetis, būdamas kitų vaikų draugijoje, nerodo jokio noro ar susidomėjimo bendrauti su kitais vaikais. Toks vaikas paprastai yra uždaresnio būdo, dažnai glaudžiasi prie mamos, prašo jos su juo žaisti. Toks vaikas savo elgesiu parodo, kad dar nepasiruošęs atsiskirti nuo mamos.
Tačiau kitas dvimetis vaikas, pamatęs bendraamžius, džiaugsmingai prie jų prieina, kalbina, žaidžia. Tokiam vaikui namuose „ankšta”, jis rodo norą, susidomėjimą bendrauti su vaikais, pats gali savarankiškai susitvarkyti žaislus, pavalgyti, apsirengti. Tai ženklai, kad vaikas pasiruošęs eiti į darželį.
Kaip paruošti vaiką darželiui ir kalbėtis apie tai su juo?
Vaikas gali būti pasiruošęs eiti į darželį, bet jei šiam žingsniui nepasiruošę tėvai, tai turės įtakos ir vaiko emocinei būsenai darželyje.
Tėvai, prieš vesdami į darželį vaiką, turi jį paruošti, kalbėdami su juo ir patys būdami tvirtai apsisprendę. Jei atvesdama vaiką į darželį, mama jaučia jam gailestį, liūdesį, graužatį ir jai sunku išsiskirti su vaiku, apie tai būtinai reikia pasakyti vaikui. Mama turi pasakyti: „Labai gaila, kad dabar turime išsiskirti. Bet man svarbu šiuo metu nueiti į darbą. O po pietų miego mes vėl pasimatysim ir būsim kartu”. Kai vėl susitinka, mama turėtų šnekėti, kad dažnai galvodavo apie vaikelį, mintimis linkėdavo jam geros kloties, labai pasiilgo per visą dieną. Kodėl svarbu, kad mama taip elgtųsi? Visų pirma, taip vaikas mokosi kalbėti tai, ką jaučia tuo metu.
Antra, sužino, kad jausmai yra visokie – ne tik meilė, baimė, pyktis.
Trečia, vaikas žino, jog ir suaugusieji jaučia panašius jausmus, mokosi juos įvardinti, būti atviras jiems ir jais dalintis.
Taigi, tėvų emocinė savijauta turi įtakos vaikui ir jo buvimui darželyje.