53% NUOLAIDA ŽURNALO MANO NAMAI PRENUMERATAI
Nuo kokio amžiaus vaikui reikia ne tik tėvų

Nuo kokio amžiaus vaikui reikia ne tik tėvų, bet ir draugų

Pirmaisiais gyvenimo mėnesiais tėvai savo vaikui yra jo pasaulio centras. Su amžiumi tai keičiasi, ir tai normalu. Bendravimas su kitais žmonėmis, pirmiausia su kitais vaikais, yra ta erdvė, kurioje vaikai gali pažinti visą žmogiškojo komunikavimo spektrą.

Maždaug nuo trejų metų mažieji pradeda žaisti su kitais vaikais. Iki to laiko jų bendravimas paprastai apsiriboja žaidimu šalia, tikroji sąveika pasitaiko labai retai.

Socialinio elgesio vystymasis

Kol visiškai išsivysto vaiko socialinis elgesys, jis beveik suauga. Kadangi kontaktas tarp žmonių yra įvairiapusis, tenka prisitaikyti prie vis naujų situacijų, jas spręsti ir tinkamai veikti. Pirmuosius žingsnius vaikai žengia su tėvais, vėliausiai trečiaisiais gyvenimo metais jie pradeda šiuos gebėjimus toliau ugdyti kartu su kitais vaikais. Mums tai atrodo tarsi betikslis žaidimas ar nereikalingi kivirčai, tačiau, tai, kas iš tiesų vyksta, vaikams yra tikras darbas, nes jie išmoksta labai daug:

  • Megzti kontaktus: Kaip aš elgiuosi su kitais, koks elgesys nulemia pageidaujamą rezultatą. Vaikai išbando visas galimybes. Kas bus, kai kitam vaikui kažkas padovanojama, kas nutinka, kai iš kito vaiko kažką atimama. Tuo pačiu vaikas sužino, kad ne visi vaikai reaguoja vienodai.
  • Spręsti konfliktus: Neretai tarp vaikų kyla rimti nesutarimai, kurie labai lengvai perauga į apsikumščiavimus. Tais atvejais, kai tokius konfliktus atidžiai prižiūri suaugusieji, vaikai išmoksta neįtikėtinai daug. Kaip geriausiai apginu savo nuomonę? Kalbėjimas visada yra geriau nei muštynės. Kartais savo tikslą pasiekti lengviau suradus kompromisą, o ne aikštingai reaguojant.
  • Jausti empatiją: Net vaikai geriausiai mokosi bendraudami su kitais, nes gali įsijausti į daug įvairių situacijų. Sulūžo lėlė, draugė užsigavo kelį, rašalo dėmė ištepa sąsiuvinį. Tačiau ir čia reiktų išmintingos suaugusiųjų priežiūros, kad vaiko neužvaldytų piktdžiugos jausmas.
  • Mokosi būti dėmesingi: Čia ir vėl vaikai pasisemia naudos iš buvimo su kitais vaikais, nes, kaip sakoma, būti dėmesingu mokomasi akių lygyje. Ypač stebėtinai šie įgūdžiai vystosi integruotuose darželiuose. Juose vaikai sužino, kad esama kliūčių, kurios stipriai paveikia kitų gebėjimus veikti, pavyzdžiui, kai vaikas sėdi neįgaliųjų vežimėlyje ir negali normaliai vaikščioti.

Bendravimas akių lygyje

Bendraudamas su kitais vaikais jūsų vaikas pirmą kartą patiria, kad yra ir kitų žmonių, kurie panašūs į jį, kurie panašiai mąsto ir jaučia, turi panašios patirties. Jis patenka į pasaulį, kurį, priešingai nei suaugusiųjų, vaikas gali suprasti ir pajausti, nes jis yra jo dalis. Jis lygina save su kitais vaikais, patiria, kad ir kitiems sekasi panašiai, kad ir kiti vaikai laimi ir pralaimi. Tuo pat metu vaikas gali geriau suvokti, kiek išsivystę jo paties gebėjimai. Tai labai svarbus priedas prie teigiamų tėvų atsiliepimų, nes jis gauna ne tik patvirtinimą iš išorės, bet ir pats vysto savivoką.

Taip pat vaikas susiduria su stimulais, kurių jam negali suteikti suaugusieji, nes mažieji mato pasaulį kitomis akimis, yra atviresni stebėjimuisi ir smalsūs galimybėms, kurias jiems pasiūlo gyvenimas. Kai vaikai pasineria į žaidimus, nieko neįmanomo nėra. Smėlio dėžė tampa stebuklingu pasauliu, bala pievoje – neaprėpiamu Atlanto vandenynu. Vaikai kartu sukuria fantazijos pasaulius ir taip plečia savo horizontus bei puoselėja kūrybiškumą.

Sunkūs periodai

Kelyje į suaugusias socialias būtybes vaikams tenka įveikti keletą sunkių laikotarpių. Dažniausiai mes nesuprantame, kas nutiko su šiaip jau bendrauti linkusiu mūsų vaiku: staiga jis nebenori dalintis, veliasi į bereikalingus ginčus. Šie etapai – išskyrus tuos atvejus, kai yra rimtų šeiminių ar kokių kitų problemų – yra mėginimai išsiaiškinti, kas nutiks, jeigu staiga pradėsiu visiškai kitaip elgtis. Šiuo atveju vaikas turėtų gauti aiškų tėvų ar kitų už jį atsakingų asmenų grįžtamąjį ryšį ir tuo pat metu palaikymą. Tas, kuris pykstasi ir nenori dalintis, lieka vienas. Daugiau jis nieko nebenori, nebeturi su kuo žaisti. Kartais nėra lengva išeiti iš tokios situacijos. Kad vaikas neįstrigtų tokiame neproduktyviame elgesyje, jūs turėtumėte jam padėti iš to išeiti. Paaiškinkite jam jo elgesio poveikį ir palaikykite jį. Pavyzdžiui, draugė, su kuria jūsų atžala staiga susipyko, gali būti pakviesta pažaisti pas jus į namus, ar atimtas ir sugadintas žaislas sugrąžintas ar pakeistas kitu.

Savo pirmaisiais gyvenimo metais vaikas išmoksta labai daug. Geras vaikų darželis ir atidus suaugusiųjų stebėjimas gali labai teigiamai paveikti jūsų atžalos vystymąsi. Ir visada galioja ta pati taisyklė: vaikas toliau perduoda tai, ką jis išmoko iš savo tėvų, taip pat ir kitiems vaikams. Todėl tėvai atlieka lemiamą vaidmenį tame, kokios bus sudarytos prielaidos vaikui susidoroti su didžiąja užduotimi išmokti socialaus elgesio.

Mano išsaugoti straipsniai

SKAITOMIAUSI