PRISIJUNK prie grupės SODAS DARŽAS KIEMAS

Vaikų darželis ar senelis? Kodėl ekspertai rekomenduoja ikimokyklinį ugdymą darželyje? 

Montessori darželiuose gerbiami vaikai
Darželis

Ankstyvasis ugdymas – itin svarbus vaiko raidai. Šiuo laikotarpiu formuojasi savarankiškumas, stiprėja bendravimo, emocijų atpažinimo ir problemų sprendimo įgūdžiai. Pirmieji pasaulio pažinimo žingsniai žengiami namuose, tačiau vien šeimos aplinkos visaverčiam ugdymuisi nepakanka – specialistų teigimu, ikimokyklinio ugdymo įstaigos suteikia struktūruotų, tikslingų patirčių, kurios padeda sėkmingiau įsilieti į visuomenę ir pasirengti tolimesniam mokymuisi.

Atsakingi sprendimai

Tėvai ir globėjai, ypač auginantys pirmagimius, susiduria su atsakingais sprendimais – ar leisti vaiką į darželį, ar, esant galimybei, pasitelkti senelių, auklių priežiūrą.

„Leisti pirmagimę į darželį – labai nedrąsu. Svarstau, kada geriausia pradėti, kaip seksis priprasti, kaip lengvai „įeis į ritmą”… Tai bus naujas žingsnis tiek jai, tiek man, ir dar neaišku, kaip viskas susiklostys”, – mintimis dalijasi pusantrų metukų Adelės mama.

„Dvejoju, ar leisti jau dabar, o gal trejus–ketverius pirmuosius metus dukrą palikti prižiūrėti seneliams, o į darželį leisti tik prieš pat mokyklą”, – priduria moteris.

Panašios „vaikų darželio ar senelio?” dilemos iškyla nemažai daliai tėvų ir globėjų. Neabejotina, kad seneliai ar kiti artimi suaugusieji vaikams suteikia meilę, šilumą, jaukumą, dėmesį, tuo tarpu auklės yra puikūs pagalbininkai dirbantiems tėvams. Vis dėlto doc. dr. Vitalija Gražienė, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo ekspertė, pastebi, kad lankyti ikimokyklinio ugdymo įstaigas vaikams yra labai naudinga ir tam egzistuoja gausybė priežasčių: tai ne tik galimybė socializuotis, bet ir įvairi, vaiko raidos tarpsnius ir interesus atitinkanti ugdomoji veikla bei kasdienės situacijos, suteikiančios skirtingų gyvenimiškų patirčių ir padedančios pasirengti mokyklai.

Svarbu tai, kad ką vaikas įgyja darželyje, jam yra reikalinga jau šiandien – bendravimas su bendraamžiais ir suaugusiais, ugdymasis žaidžiant. „Darželio lankymas kiekvienam vaikui suteikia unikalią patirtį, leidžiančią augti ir mokytis, džiaugtis vaikyste”, – sako V. Gražienė. „Be abejo, tai, ką vaikas išmoks darželyje, jam bus labai naudinga ir ateityje, daugelį šių gebėjimų ir įgūdžių vaikas naudos visą gyvenimą”, – teigia ekspertė.

Darželis – visapusiško ugdymo(si) erdvė

Pašnekovė priduria, kad darželis – itin svarbi vieta, kurioje formuojasi vaiko asmenybė. „Darželyje vaikas mokosi bendrauti, pažinti vertybes ir suprasti pasaulį. Visa tai yra būtina, kad vaikas augtų kaip pilnavertė asmenybė”, – sako V. Gražienė.

Darželyje vaikas ugdosi per žaidimus ir socialinę veiklą, kuria siekiama skatinti bendravimo, bendradarbiavimo ir kūrybiškumo įgūdžius. Be to, čia sudaroma galimybė tyrinėti, mokytis per įvairias veiklas, kuriose lavinamas intelektas; darželyje vaikas stiprėja fiziškai, formuojasi jo socialiniai įgūdžiai bei savarankiškumas. Kiekviena dienos akimirka darželyje tampa vertinga pažinimo ir asmeninio augimo dalimi.

Svarbu pažymėti, kad darželyje dirba kvalifikuoti pedagogai, kurie stebi kiekvieno vaiko raidą ir taiko individualius ugdymo metodus, stebi pasiekimus, dalijasi grįžtamuoju ryšiu su tėvais (globėjais). 

„Ikimokyklinis ugdymas yra investicija į vaiko ateitį”, – priduria pašnekovė.

Jos nuomone, svarbiausia ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymo dalis prasideda nuo santykių kūrimo ir vertybių formavimosi, o kartu su jais įgyjamos ir žinios. Skaičiuoti ar skaityti vaiką namuose gali mokyti ir artimieji, tačiau vien to – nepakanka. Darželyje vaikas lavina kalbą, mąstymą, atmintį, dėmesį, o kartu formuojasi jo tautinė ir kultūrinė tapatybė. 

Parengia mokyklai ir gyvenimui

Mažeikių lopšelio-darželio „Berželis” direktorė Jolanta Jucienė sako, kad darželyje vaikai stiprina savo socialinį, emocinį bei intelektualinį pagrindą.

„Vaikai mokosi iš patyrimų, aplinkos, bendraudami su bendraamžiais, įveikdami įvairias kasdienes situacijas. Namuose neįmanoma sukurti tokios aplinkos net auginant kelis vaikus. Tai visai kitos patirtys, kuriose jie susiduria su įvairiais socialiniais ir emociniais iššūkiais, išmoksta bendradarbiauti, spręsti konfliktus, gerbti kitus. Darželyje vaikai gauna būtinas gyvenimo pamokas”, – kalba darželio vadovė.

Jos teigimu, ikimokyklinio ugdymo įstaigas lankę vaikai lengviau prisitaiko ir mokykloje, nes jau yra patyrę skirtingas ugdymo situacijas. Tyrimai rodo, kad vaikams, kurie lankė vaikų darželį̨, mokykloje sekasi geriau, jų pasiekimai yra aukštesni. „Dar vienas tokių vaikų pranašumas – socialiniai įgūdžiai”, – teigia J. Jucienė. Pradėdami eiti į mokyklą, jie jau turi pirmuosius socialinius, emocinius įgūdžius: lengviau užmezga pokalbį, atlieka darbus grupėse, laikosi taisyklių ir susitarimų, jaučia mažesnį stresą dėl pokyčių.

Mano išsaugoti straipsniai