Žurnalo MANO NAMAI metinė prenumerata su 53% NUOLAIDA!
Penkta klasė
Mokyklinės prekės

Svarbu žinoti: kaip tėvai gali lemti vaikų pasiekimus mokykloje?

Mokykliniai pasiekimai — tai ne tik apie tai, kaip vaikas atlieka užduotis, sprendžia matematikos uždavinius ar rašo rašinius. Tai yra ir apie jo motyvaciją, emocinę būseną, pasitikėjimą savimi bei gebėjimą susidoroti su iššūkiais. Tėvų įtaka šiems aspektams yra nepaprastai didelė. Nors kiekvienas vaikas yra unikalus ir mokymosi kelias gali būti skirtingas, tėvų elgesys ir požiūris turi tiesioginį poveikį vaikų akademinei sėkmei.

Šiame straipsnyje aptarsime, kaip tėvų įtaka formuoja vaikų mokyklinius pasiekimus, ir pateiksime patarimus, kaip tėvai gali prisidėti prie savo vaikų sėkmės mokykloje.

Emocinis palaikymas ir pasitikėjimas

Vaikai, kurie jaučia tėvų emocinį palaikymą, dažniau patiria mokymosi džiaugsmą ir mažiau bijo nesėkmių. Tėvų pasitikėjimas savo vaikais gali skatinti jų norą siekti aukštesnių tikslų. Vaikai, kurie žino, kad jų tėvai tiki jų sugebėjimais, dažniau stengiasi ir nepasiduoda net ir sunkiose situacijose. Tėvų žodžiai ir elgesys turi tiesioginį poveikį vaikų pasitikėjimui savimi ir jų gebėjimui kovoti su akademiniais iššūkiais.

Patarimas: skatinkite vaiką ne tik už jo pasiekimus, bet ir už pastangas. Pasakykite jam, kad klysti yra normalu, ir svarbiausia — nepasiduoti. Pavyzdžiui, vietoj frazės „puikiai parašei testą“ galite pasakyti: „Esu labai didžiuojuosi tavimi, kad tiek daug stengeisi ruošdamasis šiam testui“. Tai padeda vaikui jaustis vertinamam už jo pastangas, o ne tik už galutinį rezultatą.

daiktai į pirmą klasę
Pirma klasė

Motyvacija ir lūkesčiai

Tėvų lūkesčiai ir požiūris į mokslą gali turėti didžiulį poveikį vaikų mokykliniams pasiekimams. Tyrimai rodo, kad tėvai, kurie aiškiai nurodo savo lūkesčius, tačiau tuo pat metu palaiko atvirą ir įkvepiantį požiūrį, skatina vaikus siekti geresnių rezultatų. Tai ypač svarbu per laikotarpius, kai vaikai pradeda mokytis sudėtingesnių dalykų ir susiduria su didesniais akademiniais iššūkiais.

Patarimas: tėvai turėtų nustatyti realistiškus, tačiau aukštus tikslus, skatindami vaikus tobulėti, tačiau neperkraudami jų nepasiekiamais lūkesčiais. Pavyzdžiui, jei vaikas turi sunkumų matematikos srityje, vietoj to, kad sakytumėte: „Turėtum gauti 10 iš 10“, pasakykite: „Aš žinau, kad gali pasistengti ir pagerinti savo įvertinimą, nes matau, kaip daug dirbi.“

Rūpinimasis mokymosi aplinka

Mokymosi aplinka namuose turi didelę įtaką vaikų mokykliniams pasiekimams. Tėvų užduotis — sukurti tinkamą atmosferą, kurioje vaikas gali sutelkti dėmesį į mokslą, nejausdamas streso ar trikdžių. Tai apima ne tik fizinę aplinką, bet ir emocinį foną. Vaikai, turintys ramią, tvarkingą ir organizuotą mokymosi erdvę, gali geriau susikaupti ir atlikti užduotis kokybiškiau.

Patarimas: sukurkite vaikui ramų ir tvarkingą mokymosi kampelį, kuriame būtų visi reikalingi įrankiai — knygos, sąsiuviniai, rašymo priemonės. Svarbu, kad šis kampelis būtų atokiau nuo triukšmo ir išorinių trukdžių (telefonų, televizoriaus ir pan.). Taip pat skatinkite vaiką užsiimti savo mokymosi rutina ir nustatyti tam tikrą laiką, kada jis gali mokytis, o kada — ilsėtis.

Skatinimas ir įsitraukimas į vaiko švietimo procesą

Tėvų aktyvus dalyvavimas vaiko mokymosi procese yra esminis faktorius, turintis įtakos mokykliniams pasiekimams. Tėvai, kurie domisi vaiko mokykliniais darbais, užduotimis ir pokalbiais su mokytojais, rodo vaikui, kad mokslas yra svarbus. Tai ne tik skatina vaikus stengtis, bet ir padeda jiems geriau suprasti mokymosi tikslus bei uždavinius.

Patarimas: skirkite laiką pokalbiams apie tai, kas vyksta mokykloje — kas buvo įdomu, kas kėlė sunkumų. Tuo pačiu metu dalyvaukite ir bendradarbiaukite su mokytojais, kad galėtumėte stebėti vaiko progresą ir padėti jam spręsti iškilusias problemas.

Laiko valdymas ir mokymosi įpročiai

Tėvų įtaka ugdant vaikų laiko valdymo įgūdžius taip pat yra svarbi. Vaikai, kurie išmoksta tvarkyti savo laiką ir nustatyti prioritetus, lengviau pasiekia mokyklinių užduočių sėkmę. Jei tėvai skiria dėmesio vaikų kasdieniams įpročiams — nustatyti laiką mokytis, poilsio, maisto ir laisvalaikio — vaikai išmoksta atsakomybės ir geriau organizuoja savo laiką.

Patarimas: Padėkite vaikui sukurti mokymosi rutiną. Galite kartu sudaryti savaitės planą, kuriame būtų nurodyta, kada skirti laiką pamokoms, o kada — poilsiui. Pavyzdžiui, „Po mokyklos pailsėk 30 minučių, o po to atlik savo namų darbus“. Toks įprastas grafikas padeda vaikams geriau suprasti, kada reikia susikaupti, o kada — atsipalaiduoti.

Teigiamas požiūris į klaidas

Tėvų požiūris į vaiko klaidas turi didelę įtaką, kaip vaikas reaguos į savo nesėkmes. Vaikai, kuriems leidžiama klysti ir kurie mokomi pasimokyti iš savo klaidų, dažnai yra motyvuoti toliau stengtis. Jei klaidos yra vertinamos kaip natūralus mokymosi procesas, o ne kaip nesėkmės, vaikai jaučiasi labiau pasitikintys savimi ir nebijo susidurti su naujais iššūkiais.

Patarimas: Skatinkite vaiką matyti klaidas kaip galimybę augti ir tobulėti. Pavyzdžiui, jei vaikas nesugebėjo atlikti užduoties, pasakykite: „Tai buvo sunku, bet tu stengeisi ir dabar žinai, ką galėtum tobulinti. Ką galėtume kartu padaryti, kad kitą kartą būtų lengviau?“

IT perspektyvos Lietuvoje: trečdalis tėvų vis dar mano

Mano išsaugoti straipsniai