Prieš ketverius metus Lietuvoje pradėta vykdyti tarptautinė programa, skirta gabių vaikų ugdymui, inicijuota Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) kartu su partneriais iš Izraelio, sėkmingai tęsia veiklą Kaune, Vilniuje ir Tauragėje. Prasidėjus priėmimui jau sekantiems mokslo metams, kalbiname VDU Švietimo akademijos gabių vaikų ugdymo centro „Gifted“ vadovę Diletą Tindžiulienę....
„Aš kalbu angliškai, arabiškai, „fransiškai“ ir lietuviškai“, – vieną po kitos mokamas kalbas išvardija penkiametė Raihana Hasni. Iš Maroko gyventi į Alytų kartu su tėveliais persikėlusi mergaitė jau antrus metus lanko lopšelį-darželį „Volungėlė“ ir puikiai kalba lietuviškai. Šią kalbą mažoji išmoko savarankiškai, bendraudama su vaikais ir mokytojais. Vos Raihanai pradėjus lankyti darželį, tėveliai turėjo vieną prašymą – nekalbėt...
Dauguma tėvelių mano, kad jų atžala turi išskirtinių talentų, tačiau daugumą vaikų genijais galėtų pavadinti nebent jų pačių tėvai....
Nėra pasaulyje mamos, kuriai nerūpėtų vaiko ateitis. Dažnai vaikas dar jaukiai pilvelyje tūno, kai mamos pradeda spėlioti: „Gal bus smuikininkas, kaip senelis?“, „Tėtis baigė mokyklą su pagyrimu, gal ir sūnus toks protingas bus?“....
Kas lemia vaiko talentą, gabumus ir intelektą – genai ar aplinka, kurioje jis auga? Kodėl vienoje šeimoje gimusieji būna tokie skirtingi: vienas docentas, kitas – kalėjimo „pažiba“. Kodėl sulaukęs dviejų metų vienas kalba gražiais sakiniais, o kitas „paukščių kalba“, suprantama tik jo tėvams. Šiuos ir kitus „kodėl?“ aptariame su psichoterapeute, vaikų-paauglių psichiatre Goda Bačiene....
Vytauto Didžiojo universiteto gabių vaikų ugdymo centro „Gifted“ psichologų komandos vadovė dr. Jurga Misiūnienė kviečia atrasti gabių vaikų intelektiniam ir emociniam vystymuisi skirtą tarptautinę Lietuvos-Izraelio programą, kurią Kaune, Vilniuje ir Tauragėje jau lanko apie 350 vaikų. Šių vaikų stiprybės identifikuojamos remiantis Izraelio, ilgametę patirtį ugdant gabius vaikus turinčios šalies, sistema, o su jais dirba entuziastingi, nuolat kompetencijas gilina...
Kas penktas mokyklinio amžiaus vaikas Lietuvoje yra gabus, rodo Nacionalinės švietimo agentūros prieš kelis metus atliktas tyrimas, tačiau bėda ta, kad dalies jų talentai taip ir lieka neatskleisti, nes nėra vieningos metodologijos, mokytojams trūksta žinių, priemonių ir praktikos. Pasak Karalienės Mortos mokyklos Kembridžo programos koordinatorės Rykantės Šimkūnaitės, neatpažinti tokie vaikai įspraudžiami į standartinio ugdymo rėmus ir mokslai jiems nebekelia iššūkio...