Prieš ketverius metus Lietuvoje pradėta vykdyti tarptautinė programa, skirta gabių vaikų ugdymui, inicijuota Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) kartu su partneriais iš Izraelio, sėkmingai tęsia veiklą Kaune, Vilniuje ir Tauragėje. Prasidėjus priėmimui jau sekantiems mokslo metams, kalbiname VDU Švietimo akademijos gabių vaikų ugdymo centro „Gifted“ vadovę Diletą Tindžiulienę.
Papasakokite apie gabių vaikų ugdymo centrą „Gifted“.
Centras rudenį jau pradės penktuosius veiklos metus. 2020 m. atsidaręs VDU Švietimo akademijoje Kaune, po metų startavome Vilniuje, o šiais metais ir Tauragėje. Tai centras, kuriame susirenka gabūs vaikai nuo 4 iki 18 metų. Egzistuoja šimtai apibrėžimų, kas tai yra gabus vaikas, tačiau apibendrindama pasakysiu, kad gabiais vaikais yra įprasta laikyti tuos, kurie savo bendraamžius lenkia brandesniu mąstymu, kūrybiškumu, naujų žinių įsisavinimo greičiu, dažnai, bet nebūtinai, ir aukštesniais pasiekimais.
Tai vaikai, kurie ateityje gebės įsitvirtinti neapibrėžtoje darbo rinkoje, gebės kritiškai mąstyti, kūrybiškai spręsti problemas. Tai vaikai, kurie užaugę veda į priekį, atranda, išranda, tyrinėja ir t.t. Šiandien, kol jie dar auga ir ugdosi mes turime jiems padėti, nes gabumas yra kaip raumuo – jį reikia treniruoti. Šie vaikai dažnai būna jautresni juos supančiai aplinkai, todėl mokydamiesi gali patirti tam tikrų iššūkių, pavyzdžiui, motyvacijos praradimą dėl jiems neįdomių pamokų, daugiau nerimo dėl aukštų aplinkinių lūkesčių, didesnį vienišumo jausmą dėl savo išskirtinių gebėjimų ir panašiai. Tokio vaiko gebėjimams atsiskleisti reikia palaikančios aplinkos, kurioje mokytojai mokėtų puoselėti jų smalsumą ir pritaikyti mokymosi būdus prie vaikų poreikių.
Norinčius mokytis mūsų centre kviečiame atlikti testą, beje, tokį patį testą atlieka ir mokiniai Izraelyje, ir remdamiesi testo rezultatais, kuriame mes matome apibendrintas vaiko stiprybes ir bendrą gebėjimų lygį, pakviečiame lankyti užsiėmimus. Programos dalyviai per mokslo metus dirba net su 5-6 skirtingais modulių mokytojais, edukatoriais, ekspertais. Taip pat vyksta psichologų konsultacijos, seminarai mūsų centro vaikų tėvams, stovyklos, mokymai mokytojams.
Kokie mitai sklando apie gabius vaikus?
Dažniausias turbūt yra tas, kad dauguma mano, kad gabus vaikas yra tiesiog gimęs gabus ir gali daug pasiekti be suaugusiųjų pagalbos. Dažnai taip sako mokytojai. Tačiau tai nėra visiška tiesa. Gabiems vaikams, kaip ir, beje, kitiems pagal įstatymą priskiriamiems specialiųjų poreikių vaikams, reikalinga švietimo pagalbos specialistų ir mokytojų, tėvų pagalba. Reikia padėti vaikui realizuoti savo potencialą.
Taip pat dažnai girdžiu, kad jei vaikas gabus, tai jis toks yra visose srityse ir lenkia bendraamžius. Nebūtinai. Gabiam vaikui labai svarbu ir tai, kaip jis jaučiasi aplinkoje, ką apie jį galvoja aplinkiniai. Jis gerai jausis ten, kur gabumai jam netrukdys draugauti. Tai vis primena mūsų centro psichologų komandos koordinatorė dr. Jurga Misiūnienė. Patyčios dėl aukštų pasiekimų, nenoras draugauti – tai natūralios priežastys, dėl kurių gabūs mokiniai, ypač paaugliai, skiria prioritetą ne mokslams, o draugams.
Kokie specialistai, mokytojai dirba centre?
Centre dirba apie 50 mokytojų ir 12 psichologų. Tai mokytojai, edukatoriai, savo srities ekspertai – medikai, finansininkai, menininkai, rinkodaros specialistai, teisininkai ir kt. Žinoma, kad atrasti juos nelengva. Reikia nuolat ieškoti, drąsinti, palaikyti. Svarbiausias kriterijus renkantis kolegas – jų motyvacija ir noras nuolat mokytis. Jei sutinkame žmogų, kuris teigia, kad viską žino, turi daug pedagoginės patirties, mums tai jau signalas, kad greičiausiai mums nepakeliui. Nes darbas su gabiais vaikais reikalauja nuolatinio mokymosi, noro „džiazuoti“ kartu su jais, drąsos nebijoti pripažinti, kad atsakymo į vaiko užduotą klausimą šiandien nežinau, bet galime pabandyti jį atrasti kartu…
Nors ir organizuojame mokymus mokytojams, nors ir turime pasirengę naujo darbuotojo įvadines instrukcijas ir rekomendacijas, tačiau svarbiausia, kad mokytojo akys degtų noriu gilintis į šių vaikų ugdymo specifiką, norėtų gilintis į patirtis ir dalintis jomis su kitais. Tai mums svarbiausia. Ir galime pasidžiaugti, kad mums pavyksta suburti įdomią, kompetentingą komandą, dirbančią su vaikais nuo 4 metų iki 18 metų.
Papasakokite apie vaiko, pradėjusio mokytis „Gifted“ centre dieną. Kokia ji?
Vaikas, jaunuolis, sėkmingai išlaikęs testą ir pakviestas mokytis „Gifted“ programoje, kiekvieną mokslo metų savaitę po 3 akademines valandas aktyviai dirbs Vilniaus, Kauno ar Tauragės centre. Per mokslo metus jis susitiks su 5-6 mokytojais, kurie parengę skirtingų dalykų modulius (vienas modulis 21 akad. val.) , stengiasi atliepti susirinkusiųjų stipriąsias puses. Šalia to, kiekvienas vaikas dalyvauja ir psichologų vedamuose užsiėmimuose, skirtuose jų savivertės didinimui, pasitikėjimo stiprinimui ir t.t. Užsiėmimus veda ne tik Lietuvos mokytojai, bet ir parnerių Rišono Leziono Ron Vardi gabių vaikų ugdymo centro mokytojai. Gabius vaikus „Gifted“ centre moko ir VDU dėstytojai, kuriems taip pat įdomu perduoti savo mokslinę ir praktinę patirtį jauniesiems talentams.
Kokie jūsų patarimai tėvams?
Tėvai vaikų ugdymo procese, be abejonės, ypatingai svarbūs. Tenka apgailestauti, kad, deja, mūsų šalyje, dar labai dažnai gabių vaikų atpažinimas ir ugdymas yra tėvų rūpestis. Ypač jaunesniojo amžiaus. Aš palinkėčiau tėvams, kad pastebėtų ir skatintų vaiko smalsumą, ypač smalsumą intelektualiai veiklai (būtent juo ir išsiskiria gabūs vaikai), palaikytų vaikų ryžtą imtis įvairių veiklų.
Tėvai gana anksti pamato tai. Todėl tėvai dar ankstyvame amžiuje vaikui gali padėti patekti į tokią aplinką, kuri skatintų toliau domėtis. Tokią įvairią aplinką, kurioje vaikas gali daug ką tyrinėti, pačiupinėti ir išbandyti. Kuo daugiau įvairių žinių jis įgyja, tuo lengviau jam bus atrasti vietas, kur yra jo stiprioji pusė. Tėvai labai dažnai tai ir daro – ieško būrelių, papildomo ugdymo programų, priemonių, kurios reikalingos vaikui.