Per Kalėdas vaikai “apipilami” dovanomis, kurios, deja, ne visada pasiteisina, ir netikėtumo efektas bei vaikų džiaugsmas dažnai būna trumpalaikis. Kad taip neatsitiktų ir kad “protingas” žaislas nebūtų protingesnis už vaiką, patariame, kaip išrinkti pagal amžių tinkamą žaislą, kad šis būtų ne tik įdomus, bet ir naudingas.
Nustatyta, kad žaislai skatina kūrybingumą, pasitikėjimą savimi ir gerina akademinius įgūdžius visuose vaikystės etapuose. Tiesa, reikia nepamiršti, kad beveik visi lavinamieji, emociniai bei kūrybiškumą lavinantys žaislai yra sukurti tam, kad į procesą būtų įtraukti ir suaugusieji, be jų pagalbos ir supratimo, kokia yra tikroji žaislo paskirtis, pats lavinimo procesas netenka prasmės.
Edukologė Rūta Karelina, „Augueco Dūzginėlio“ vyr. auklėtoja ir jogos mokytoja mano, kad žaislas lavina tada, kai jis vaikui yra įdomus, įvairiapusis, kai vaikui norisi su juo žaisti.
“Jei žaislas vaikui per anksti pasiūlytas, mažylis juo nesidomės, nes nesupras, kaip žaisti. Per vėlai pasiūlytas žaislas, tinkantis jaunesniam amžiui negu yra vaikas, gali būti jau nebeįdomus. Svarbiausia nepamiršti, kad kiekvienas vaikas vystosi individualiai ir žaislus reikėtų įsigyti atsižvelgiant į vaiko fizinę, pažintinę, emocinę – socialinę raidą.
Ne mažiau svarbu perkant bet kokius žaislus, taip pat ir lavinamuosius, pasidomėti, ar žaislas yra saugus vaikui ir draugiškas aplinkai”, – sako edukologė Rūta Karelina.
“Kadangi edukacinių ir lavinamųjų žaislų pasirinkimas yra ganėtinai platus, pirmiausia reikėtų išskirti atskiras amžiaus grupes ir toms amžiaus grupėms priskiriamus žaislus. Daugiausiai lavinamųjų žaislų Lietuvoje yra parduodama amžiaus grupei nuo 1 iki 6 metų”, – sako lavinamaisiais žaislais prekiaujančios toybox.lt vadovas Gytis Breikštas.
Vaikams nuo 1 iki 3 m. žaislų kategorijoje populiariausi žaislai yra tie, kurie lavina jų motoriką, garsų, spalvų bei skirtingų reljefų ar medžiagų pažinimą. Dažniausiai tokie žaislai būna mediniai arba plastmasiniai, ryškių spalvų ir susideda iš stambių detalių saugumo sumetimais.
Vieni populiariausių žaislų šioje kategorijoje – dėlionės, taip vadinamos „piramidės“, ergoterapiniai labirintai, geometrinių figūrėlių dėlionės bei formavimo ir rūšiavimo kubai.
Nuo 3 metų amžiaus populiariausi žaislai yra taip vadinamieji emociniai bei kūrybiškumą skatinantys žaislai, taip pat konstruktoriai, ypač Lietuvoje populiarūs “Lego”.
Žaislai veikia vaiko raidą nuo gimimo
Sostinės Antakalnio poliklinikos psichologė dr. Lina Kalinauskienė sako, kad kūdikis gimsta turėdamas nervines ląsteles. Per pirmus metus labai intensyviai kuriasi ryšiai tarp nervinių ląstelių. Tai vyksta žaidžiant, bendraujant, patiriant aplinką, praktikuojantis.
“Kūdikius domina ryškios spalvos, įvairius garsus skleidžiantys žaislai, įvairios tekstūros, formos žaislai. Kūdikiai aktyviai tyrinėja žaislus. Tarkime, šešių mėnesių kūdikis gali nustebti atradęs, kad pajudintas žaisliukas skamba, o pajudintas stipriau skamba dar garsiau.
Kūdikis daug kartų praktikuosis, ar tikrai taip. Jam bus malonu jausti, kad jis žino kaip, moka, garsiai paskambinti, stebės, ar mato mama, kaip jam puikiai sekasi”, – pasakoja psichologė.
Populiariausių penketukas
Pateikiame populiariausių edukacinių žaislų penketuką:
1. Lavinantys motoriką
2. Loginiai- mokomieji
3. Emociniai
4. Kūrybiniai
5. Stalo žaidimai
Vieni iš populiaresnių žaislų vaikams iki 5 metų:
1. Tikri, sumažinti ir vaikams pritaikyti kepimo rinkiniai
2. Mažojo mechaniko rinkiniai
3. Kūrybiškumą lavinantys rinkiniai
4. Konstruktoriai, dėlionės (ypač populiarios 3d dėlionės)
5. Visais laikais buvo ir vis dar yra populiarūs auto modeliukai ir jų rinkiniai bei žinoma traukinių rinkiniai, ypač mediniai
“Išskirčiau keletą populiariausių žaidimų: “Kimochis” – minkšti žaislai, mokantys vaiką pažinti skirtingas emocijas.
Iš kūrybiškumą lavinančių žaislų išskirčiau “Zolo”, “Makedo” bei “Djeco” kūrybinius rinkinius, skirtus įvairaus amžiaus vaikams. Tai žaislai, kurių projektavimo procese dalyvavo vaikų raidos specialistai.
“Makedo” išsiskiria tuo, kad vaikams yra suteikiama galimybė improvizuoti ir išlaisvinti savo kūrybiškumą pasitelkiant juos supančius daiktus”, – sako G. Breikštas.
Žaislams reikia tėvų
Žaislus parduodančios bendrovės vadovas taip pat atkreipia dėmesį, kad Lietuvoje didelė dalis tėvų pirkdami žaislus suvokia juos kaip vaikų užimtumo priemonę – žaislas suvokiamas kaip daiktas, kuris turėtų kažkuriam laikui „užimti“ vaiką. Taip yra tik iš dalies.
Prieš perkant bet kurį lavinamąjį žaislą reikėtų pasidomėti, kaip jis veikia, kokia pagrindinė jo paskirtis. Visais atvejais tėvai turėtų dalyvauti žaidimo procese su vaikais, juk kas kitas vaikui paaiškins, parodys ir padės suvokti žaislo ar žaidimo paskirtį bei tai, kaip ir ką su tuo žaislu reikėtų daryti.
Labai dažnai pamirštame, kad vaikų raidai įtaką daro ne tai, kiek daug ir kokių žaislų jie turi, bet kaip dažnai ir kaip kokybiškai suaugusieji prisideda prie to.