JUS PASITINKA ATSINAUJINĘS TAVO VAIKAS
Apdovanojimų sistema namuose: kaip motyvuoti vaiką elgtis gerai

Apdovanojimų sistema namuose: kaip motyvuoti vaiką elgtis gerai

Straipsnį paruošė Klaipėdos Gedminų progimnazijos vyr. mokytoja doriniam ugdymui (etika) Algina Plūkienė

Jau kone prieš dešimtmetį buvo įrodyta, jog apdovanojimų sistemos taikymas padeda palaikyti vaikų motyvaciją elgtis tinkamai ir, apskritai, lemia teigiamus vaiko elgsenos pokyčius. Apdovanoti- tai parodyti, jog jūs pastebite pozityvų vaiko elgesį ir norite, jog vaikas ir toliau taip elgtųsi. Juk dažniausiai atkreipiame dėmesį tik į blogą vaiko elgesį. Paanalizuokime, kaip veikia apdovanojimų sistema ir kaip ją taikyti tinkamai.

Mitas | Apdovanojimas = kyšis

Apdovanojimą galima vadinti kyšiu tik tokiu atveju, jei tėvai pasiūlo vaikui prizą spontaniškai, su tikslu sustabdyti jo netinkamą elgesį ar paskatinti įgyvendinti tėvų norą tą pačią akimirką. Pritaikius apdovanojimų sistemą, vaikas jau iš anksto žino, kokio elgesio tikimasi iš jo namie, parduotuvėje, svečiuose, jis tiksliai žino, kokios pasekmės laukia už tam tikrus poelgius, gerus ar blogus. Susitarimas su vaiku dėl prizo padeda išvengti psichologinio šantažo (“jei dabar nesiliausi, namie nesėdėsi prie kompiuterio”, “padaryk dabar taip ir grįžęs gausi saldainį”), kuris nemalonus tiek vaikui, tiek tėvams. Esant apdovanojimų lentelei, vaikas jau ir taip žino, jog jei nori pasiekti didįjį tikslą (gauti savo prizą), jis turi paklusti ir elgtis gražiai. Tai tampa jo vidine (angl.- intrinsic) motyvacija.

A. Kazdinas, tėvystės centro direktorius ir knygos „Kazdino metodas sunkaus vaiko auklėjimui“ autorius, pabrėžė, jog kuo dažniau vaikas kartoja poelgius, atnešančius apdovanojimą- susitvarko, gražiai elgiasi prie stalo, nesimuša- tuo giliau tai įsitvirtina vaiko pasąmonėje kaip rutinos dalis, ir natūraliai tampa jo asmenybės dalimi. Bet jokiu būdu tai nėra kyšis vaikui.

Apdovanojimai mus supa visą gyvenimą

Tėvai dažnai mano, jog vaikui užtenka nuolatos kartoti “muštis negalima”, “reikia valgyti daržoves”, tačiau žmogaus psichologija taip neveikia, nesvarbu, ar tai- vaikas, ar suaugęs. Mes visi žinome, jog turime kasdien mankštintis ir suvalgyti penkias vaisių ir daržovių porcijas per dieną, bet kiek iš mūsų to laikosi? Dažniausiai, tokios gyvensenos laikosi žmonės, kurie tam tikrus įpročius pavertė gyvenimo dalimi, rutina.

Jei gerai pagalvotumėte, suprastumėte, jog jūs lygiai taip pat savo gyvenime stengiatės, nes žinote, jog būsite apdovanoti. Dirbate viršvalandžius, nes norite sekančią dieną išvykti iš darbo anksčiau (apdovanojimas), siekiate didesnės algos (apdovanojimas), ar norite išvykti į kelionę (apdovanojimas). Praėjusią savaitę jūs lankėtės sporto salėje kasdien ir dabar sau leisite pasimėgauti tortuko gabalėliu (apdovanojimas).

Mitas | Vaikas pripras prie apdovanojimų ir be jų nebepaklus

96-ių mokslinių tyrimų meta-analizė apibendrino, jog netiesa, kad vaikai pripranta prie apdovanojimų ir nebeklauso tėvų, jei nėra žadami prizai. Buvo pastebėta, jog neigiami padariniai atsiranda tik tuomet, jei tėvai netinkamai taiko apdovanojimų sistemą- dalina atlygį per lengvai arba, atvirkščiai, duoda vaikui tokias užduotis, kurios dėl perdėto sudėtingumo tiesiog “numuša” motyvaciją. Kaip minėjome, svarbus ir vaiką dominantis prizas.

Kada ir kaip keisti apdovanojimų taisykles?

Klinikinis psichologas, ADHD ir vaikų elgsenos sutrikimų centro direktorius D. Andersonas teigia, jog apdovanojimai už konkrečius poelgius turi būti duodami ilgiausiai keletą mėnesių; po to, kai toks elgesys pradeda tapti reguliariu ir įprastu vaikui, prizus už jį dalinkite vis rečiau, galiausiai, visai nebeduokite ir iškelkite naujus elgsenos tikslus. Pavyzdžiui, jei pažadate vaikui taškus už kiekvieną kartą, kai jis savarankiškai parašys savo vardą, tačiau pastebite, jog jam sekasi sunkiai, keiskite taisykles ir taškus duokite už kiekvieną taisyklingai parašytą raidę. Tuomet, kai vaikui jau pradės sektis, vėl praneškite, jog taškai laukia už pilną vardo parašymą. Kai vardą parašyti nebebus sunku, taškelius duokite už žodžių junginius.

Jūsų lankstumas ir gebėjimas prisitaikyti prie individualių vaiko poreikių ir gebėjimų tikrai padės išvystyti tinkamiausią ir efektyviausią sistemą.

Idėjos | Vaikams naudingi apdovanojimai

Apdovanoti vaiką mėgstamiausiu maistu ar saldumynais nėra pati geriausia mintis. Jei vaikui už gerus poelgius dalinsite saldainius, jo sąmonėje susiformuos neteisingas maisto hierarchijos suvokimas, jog saldainiai yra vertingesni ir skanesni už kitą maistą. Vaikams labai efektyvu pažadėti nupirkti ilgai išsvajotą žaislą, tačiau yra ir mažiau materialių, lavinančių ir naudingų variantų, iš kurių galite rinktis. Pavyzdžiui:

⦁ Kinas- apsilankymas naujame animaciniame filmuke ar filme vaikams.

⦁ 30 min. vėliau į lovą.

⦁ Dėlionė (geriausia, kai žaidžiama kartu).

⦁ Galimybė išsirinkti, kas bus pietums (ar kartu juos pagaminti).

⦁ 30 min. ilgesnis pasėdėjimas prie kompiuterio ar telefono.

⦁ „Vienintėlio vaiko“ diena – diena, kai kitus vaikus atiduodate seneliams ir visą dėmesį skiriate būtent vienam vaikui.

⦁ Nuotraukos- leiskite vaikui pabūti fotografu dienai, po to išryškinkite jo nuotraukas.

⦁ Nauja telefoninė programėlė ar žaidimas.

⦁ Mėgstamas žurnaliukas.

⦁ Galimybė išsirinkti, kokia muzika skambės namie ar automobilyje.

⦁ Leidimas pasikviesti draugą (-ę) nakčiai.

⦁ Ledai.

⦁ Lipdukai.

⦁ Nakvynė pas senelius.

⦁ Daiktas, skatinantis fizinį aktyvumą- kamuolys, šokdynė, sukamasis lankas.

⦁ Diena be namų ruošos darbų.

⦁ Dailės sesija- pagriebkite dažus, PVC klijus ir pasismaginkite kartu.

⦁ Smagus mokslinis eksperimentas namie ar lauke.

⦁ Dūkimas kartu- pažaiskite vaiko išrinktą žaidimą (gaudynės, slėpynės ar kt.).

⦁ Apsilankymas draugo (-ės) namuose.

⦁ Pasivažinėjimas kartu dviračiais.

⦁ Apsilankymas gyvūnėlių prieglaudoje (vyresni vaikai gali ir savanoriauti ten, skatina atsakomybės jausmą).

⦁ Vandens pramogos- paplaukiojimas baseine, apsilankymas vandens pramogų parke.

⦁ Apsilankymas muziejuje.

⦁ Apsilankymas paplūdimyje.

Nors pagyrimai, nuoširdus dėmesys ir laikas kartu yra pats geriausias atlygis mažiesiems, apčiuopiami apdovanojimai, kaip tam tikra privilegija ar materialios svajonės išpildymas, taip pat turi savo vietą efektyvaus vaiko auklėjimo skyrelyje. Apdovanojimai turi būti vertingi pačiam vaikui. Nėra prasmės siūlyti vaikui prizų, kurių jis nenori. Jei jūsų vaikui patinka konkretus žurnaliukas ar žaisliukas, pasiūlykite jį kaip prizą. Apdovanokite vaiką ir už pastangas, ne tik pačius pasiekimus. Skatinkite siekti progreso, ne tobulumo.

Šaltiniai:

J. Cameron, W. D. Pierce. Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: a meta-analysis, doi: 10.3102/00346543064003363

T. P. Brennan, J. A. Glover. An examination of the effect of extrinsic reinforcers on intrinsically motivated behavior: experimental and theoretical. Social Behavior and Personality, doi: 198082732

J. L. Farr. Task characteristics, reward contingency and intrinsic motivation. Organizational Behavior and Human Performance, doi: 197616294307

author avatar
super_admin
Mano išsaugoti straipsniai

SKAITOMIAUSI